Onverdeeldheid

frelke1@telenet.be
Topic Starter

Onverdeeldheid

#1 , 08 sep 2013 20:58

Hallo, zoek antwoord op volgende ;
Broer en zus erven 2 woningen van overleden ouders.
Woningen zijn beiden geschat aan 155.000 en 260.000 euro.
Zus woont in woning van 155.000 en wil deze inkopen.
Andere woning van 260.000 staat uit de hand te koop.
Bij notaris is tussen broer en zus overeengekomen dat woning van 260.000 via notaris zal verkocht worden voor bodemprijs van 270.000 euro en dat zus andere woning kan inkopen aan de prijs van 155.000 euro, dit staat op papier en is getekend door broer en zus.
Nu na half jaar is woning nog steeds niet verkocht en wil broer lager bod dan 270.000 euro aannemen voor verkoop van deze woning anders wil hij in onverdeeldheid treden en woning via rechtbank openbaar laten verkopen.

Kan dit zomaar vermits hij bij notaris document heeft ondertekend dat deze woning voor niet minder dan 270.000euro mag verkocht worden?

Alvast bedankt voor antwoord
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 sep 2013 14:08

Het is normaal dat , wanneer een afgesproken prijs binnen een redelijke termijn niet gehaald wordt , deze kan/mag herzien worden. Men moet dan concluderen dat er geen kopers zijn voor die prijs. De verkopers kunnen dan niet anders dan hun vraagprijs te doen zakken.
Met die gegevens zal uw broer idd de mogelijkheid hebben om de verkoop te vragen om uit onverdeeldheid te treden. Misschien is het best om dat bod te aanvaarden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

frelke1@telenet.be
Topic Starter

#3 , 10 sep 2013 20:16

Het is normaal dat , wanneer een afgesproken prijs binnen een redelijke termijn niet gehaald wordt , deze kan/mag herzien worden. Men moet dan concluderen dat er geen kopers zijn voor die prijs. De verkopers kunnen dan niet anders dan hun vraagprijs te doen zakken.
Met die gegevens zal uw broer idd de mogelijkheid hebben om de verkoop te vragen om uit onverdeeldheid te treden. Misschien is het best om dat bod te aanvaarden.
Alvast bedankt voor je antwoord.

Maar bij deze stel ik mij wel de vraag of er sprake is van onverdeeldheid aangezien er op papier is overééngekomen door beide partijen dat bodemprijs 270.000 euro is?

Reclame

roharro

#4 , 10 sep 2013 20:19

Alvast bedankt voor je antwoord.

Maar bij deze stel ik mij wel de vraag of er sprake is van onverdeeldheid aangezien er op papier is overééngekomen door beide partijen dat bodemprijs 270.000 euro is?
??? Er zijn toch twee eigenaars?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

frelke1@telenet.be
Topic Starter

#5 , 11 sep 2013 19:16

ja, maar beide eigenaars zijn bij notaris overeengekomen dat bodemprijs 270.000 is, en bij mijn weten, is een getekend contract nog steeds een contract dat dient gerespecteerd te worden, of niet?

wanton

#6 , 11 sep 2013 19:39

Ik begin zo te vermoeden dat jij de zus bent , die persé 270.000 € wil. Indien nu blijkt dat dit niet haalbaar is , moet jij dat streefgetal bijsturen. Dat is ook economie en goed beheer.
Toet-anch-Amon

frelke1@telenet.be
Topic Starter

#7 , 12 sep 2013 12:32

Ik ben niet de zus voor alle duidelijkheid. Maar bij deze is er nog geen antwoord op de vraag of dit getekend document rechtsgeldig is.

wanton

#8 , 12 sep 2013 17:18

Dat document is zeker geldig. Maar om dat uit te voeren heeft u een derde partij nodig , namelijk een koper die daar mee akkoord gaat. En die is er niet of toch nog niet. Op een bepaalde moment moet iedereen vaststellen dat dat contract niet kan uitgevoerd worden aan de daarin vermelde voorwaarden. Dan vereist het gezond verstand dat beiden ( broer en zus) dat contract aanpassen.
Het contract is geldig , maar men kan het niet afdwingen. Ik begrijp iets niet. Het huis is officieel geschat op 260.000. Men wil het toch te koop stellen voor 270.000 , is meer dan de schatting. Dan moet je ook niet verwonderd zijn dat er geen kopers zijn. Eén oplossing : overeenkomst voor verkoopprijs aanpassen aan de realiteit.
Toet-anch-Amon

roharro

#9 , 12 sep 2013 19:29

De wet zegt dat niemand verplicht kan worden om in onverdeeldheid te blijven. De overeenkomst om te verkopen aan een onrealistische verkoopprijs kan bijgevolg niet (blijvend) bindend zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”