erfenis bij huwelijk onder stelsel scheiding van goederen

Arielle
Topic Starter

erfenis bij huwelijk onder stelsel scheiding van goederen

#1 , 25 sep 2013 09:46

Uit mijn eerste huwelijk heb ik twee kinderen. IK heb een nieuwe partner met wie ik gehuwd ben. Mijn echtegenoot stond erop dat er een contract werd opgemaakt met scheiding van goederen. De helft van onze woning had hij reeds ingekocht voor ons huwelijk. Bij de notaris legde hij er de nadruk op dat hij niet wou dat bij zijn overlijden ook maar iets van zijn bezittingen naar zijn familie ging. De notaris zei dat hij een testament moest maken en gaf hem zelfs een voorbeeldje mee.HIj moest dit gewoon met de hand schrijven, ondertekenen en datum opzetten en in een kluisje of dergelijks bewaren. De notaris zei dat dit even goed geldig was en dat het ons niets kostte. Dus zo deed mijn man dit dan ook. Nu hebben we echter vernomen dat zijn familie dit na zijn overlijden kan aanvechten ? want dat zo een handgeschreven testament zonder stempel of handtekening van een notaris niet geldig is. Is dit zo ? Mijn echtgenoot heeft hier de helft van het huis goedkoop kunnen krijgen van mijn ex man omdat deze zich schuldig voelde tegenover mij en onze kinderen. De volledige inboedel was al aanwezig voor mijn huidige echtgenoot bij mij ingetrokken is en is dus mijn eigendom want ik heb mijn ex hiervoor zijn deel uitbetaald. Aankoopfacturen heb ik hier niet meer van. Bovendien hebben we hier reeds veel kosten gemaakt (samen en ook een deel door mij zelf betaald) enz enz.Moeten wij dit testament dan laten registreren of zo ? Ik begrijp het niet. WIj zaten bij de notaris voor ons huwelijkscontract en zijn op dit vlak dus helemaal verkeerd ingelicht ?Graag jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 25 sep 2013 09:53

Een eigenhandig testament heeft evenveel waarde als een notarieel testament.
Waar je het bewaard is niet belangrijk en inderdaad, het grootste voordeel is de prijs.

Wat veel notarissen echter wel aanraden (je beslist uiteindelijk wel zelf of je het doet of niet) is het testament bij de notaris zelf in bewaring te geven en te laten "registreren" in Brussel in het Centraal Register van Testamenten.
Op die manier is er altijd en overal geweten dat er een testament bestaat en kan het niet "verloren" gaan. Maar zoals gezegd, dit is geen verplichting. (deze registratie kost trouwens wél iets)

Arielle
Topic Starter

#3 , 25 sep 2013 10:18

Er is dus geen handtekening van een getuige nodig ?
Ik ken nochtans iemand die recent de woning van haar overleden partner heeft moeten verlaten omdat zijn familie het opeiste en zij werden in het gelijk gesteld op de rechtbank. Zijn testament was niet geldig en ook hij had het
eigenhandig geschreven waarbij mijn kennis het vruchtgebruik kreeg over al zijn goederen inclusief de woning zolang zij leefde. Zij waren echter niet gehuwd en het huis was voor 100% zijn eigendom.
Vandaar mijn plotse ongerustheid, wat als er met ons iets gebeurd.WIj vertrekken volgende week met vakantie. Stel dat we samen komen te overlijden, een ongeval of zo. Ik heb als vanzelfsprekend het vruchtgebruik over de volledige woning maar als ik ook kom te overlijden samen met mijn man en zijn familie vecht ook zijn testament aan. Dan kunnen ze toch de helft van de eigendom eisen en de kinderen zo op straat zetten ?
Ik weet het niet meer.

Reclame

KimSe

#4 , 25 sep 2013 10:29

Er is geen handtekening van een getuige nodig bij een eigenhandig testament, er is wel een getuige aanwezig bij een notarieel testament.
Maar op zich heeft een notarieel testament geen grotere waarde dan een eigenhandigd testament, als het correct is opgemaakt.

Ik ken de precieze situatie niet van uw kennis maar u kunt uw ouders perfect onterven door middel van testament.

Los daarvan is het misschien aangewezen om een wijziging te doen aan jullie huwelijksvermogensstelsel en eventueel de gezinswoning in een beperkte huwelijksgemeenschap onder te brengen zodat deze alvast "veilig" is voor de ouders van uw echtgenoot. (bij een overlijden zonder kinderen gaat de huwelijksgemeenschap naar de langstlevende echtgenoot)
Tenzij de zuivere scheiding van goederen natuurlijk een andere reden heeft...

Nog een voor alle duidelijkheid: uw echtgenoot heeft geen kinderen? en u hebt geen kinderen samen?

Arielle
Topic Starter

#5 , 25 sep 2013 10:41

Neen mijn echtgenoot heeft geen kinderen. Bij zijn eerste huwelijk was er geen contract. Zijn toenmalige echtgenote heeft financieel nooit een steentje bijgedragen.
Laatst gewijzigd door Arielle op 25 sep 2013 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

KimSe

#6 , 25 sep 2013 10:50

Broers en zussen zijn zowiezo al geen reservataire/voorbehouden erfgenamen.

Ik zie geen problemen met het testament zoals aangehaald door je notaris, mits het testament goed en correct is opgesteld.
Zoals gezegd, ik ken de situatie van de kennis niet maar misschien is het testament ongeldig verklaard door een vormfout...

Om geldig te zijn moet het testament voldoen aan drie vereisten:

1. het moet door de testamentmaker zelf volledig eigenhandig geschreven worden: een getypt testament is ongeldig;

2. de vermelding van de naam en datum zijn onontbeerlijk, vermits men moet kunnen oordelen of het document werkelijk de laatste wilsbeschikking van de testamentmaker is. Men vermeldt dus het jaar, de maand en de dag;

3. tenslotte is de handtekening noodzakelijk. Zij is bij uitstek het identificatiemiddel van het document.

Het is in ons land nog niet verplicht het eigenhandig testament bij een notaris in bewaring te geven. De bewaargeving biedt belangrijke voordelen waaronder de mogelijkheid het testament te laten inschrijven in het Centraal Register van de uiterste wilsbeschikking (C.R.T.). Deze dienst laat toe het testament op te sporen, na het overlijden van de beschikker. Het volstaat immers niet een geldig testament te maken, men moet het later nog kunnen terugvinden. Bovendien voorkomt de bewaargeving bij de notaris het gevaar dat het testament wordt weggemaakt door degenen die zich benadeeld achten.

Let op : elke persoon moet afzonderlijk zijn testament opmaken.
Een testament dat door twee of meer personen samen op één document gemaakt wordt is ongeldig.
De beschikkingen in een testament moeten duidelijk en ondubbelzinnig zijn.

Iedereen kan in zekere mate bepalen aan wie zijn nalatenschap of een deel ervan zal toekomen bij zijn overlijden. Naast het internationaal testament en het notarieel testament heeft men ook het eigenhandig testament.
Indien men kiest voor een eigenhandig testament moet men uiterst voorzichtig en nauwgezet te werk gaan.

Buiten de voormelde vormvoorschriften is de inhoud (de formulering) van zeer groot belang. Immers na het overlijden van de testamentmaker is geen correctie meer mogelijk.

Vooreerst moet nauwkeurig vermeld worden wie de begunstigde zal zijn.

Is deze een fysisch persoon, dan dient zijn naam, voornaam en zo mogelijk ook zijn adres, geboorteplaats en -datum vermeld te worden. Enkel ‘Jan’ of ‘Karel’ volstaat niet. Bij overlijden zouden vele Jantjes of Karels zich kunnen geroepen voelen.

Is de begunstigde een instelling (bv. een jeugdwerk of een liefdadige instelling) dan neemt men best tevoren contact op met de instelling om haar juiste benaming en rechtsvorm te kennen. Een telefoontje kan hier meestal reeds volstaan. Immers, hoe goed ook de bedoeling, mocht later blijken dat de begunstigde foutief is aangeduid, dan kan het testament dode letter blijven. Best voorziet men ook wie in aanmerking zal komen wanneer de begunstigde (hetzij een fysisch persoon of een instelling) zelf niet meer in leven is, of niet meer zou bestaan. Voorziet men dit niet, dan zal het wettelijk erfrecht worden toegepast.

Niet enkel dient duidelijk aangeduid te worden wie de begunstigde(n) is of zijn, maar tevens moet ook vermeld worden wat elk van hen zal verkrijgen.

Is het de hele nalatenschap, of slechts een gedeelte ervan. Een bepaald huis of voorwerp? Een som geld? Men mag niet vaag blijven : ieders erfdeel moet duidelijk en concreet omschreven worden. Behalve materiële, kan men ook praktische schikkingen in een testament opnemen. Wenst de testamentmaker een begrafenis of wil hij of zij gecremeerd worden? Hoe dient een en ander te verlopen?

Kortom, een testament biedt vele mogelijkheden. Wie er gebruik van wenst te maken, neemt veiligheidshalve best contact op met zijn notaris. Zo kan men er op rekenen dat zijn laatste wil correct kan worden uitgevoerd.

Bron: http://www.notaris.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Arielle
Topic Starter

#7 , 25 sep 2013 11:00

ok ik denk dat hier voldoende mee weet. Bedankt. Ik ga mijn man voorstellen om zijn testament te laten registreren.
Hij kan het de notaris laten nalezen en eventueel nog wijzigen indien dit mocht nodig zijn

KimSe

#8 , 25 sep 2013 11:03

Voor de registratie zul je ongeveer 50 à 75 euro betalen denk ik...
Succes!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”