Erfenis afgetekend ?

JAN_1964
Topic Starter

Erfenis afgetekend ?

#1 , 15 okt 2013 18:01

Enkele jaren geleden overleed mijn schoonvader, mijn vrouw was hierdoor helemaal van de kaart.
Mijn schoonmoeder heeft bij de notaris mijn vrouw papieren laten ondertekenen waarbij mijn vrouw zich geen vragen heeft gesteld wat deze inhielden.
Op het moment dat mijn schoonvader overleed hadden ze samen 3 woningen, vorig jaar heeft mijn schoonmoeder één van de woningen verkocht.
Nu vraagt mijn vrouw zichzelf af of de papieren die ze destijds heeft ondertekend heeft, te maken kunnen hebben met die 3 huizen waar het deel van haar vader bij overlijden eigenlijk haar toekomt bij een eventuele verkoop er van.
Kan iemand meer inzicht geven in deze materie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 okt 2013 20:50

Praat als betrokkene met de acterende notaris. Of vraag een kopij van de aangifte nalatenschap bij de Registratie. Waarschijnlijk/misschien hadden haar ouders een huwelijkscontract ' langst leeft, al heeft' ( spijtig dan!) waardoor moeder alleen eigenaar werd. Zij kan dus alles verkopen , zonder rekening te houden met uw vrouw. Het kan
best dat uw vrouw niets hoeft te krijgen van een eventuele verkoop. Houd toch één en ander in het oog. Immers , als moeder een huis verkoopt en ze overlijdt binnen de drie jaar , moet uw vrouw toch successierechten betalen indien blijkt dat het geld niet meer aanwezig is.
Of : het was toch geen volmacht dat zij destijds heeft getekend?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JAN_1964
Topic Starter

#3 , 15 okt 2013 22:45

Ik weet dat mijn schoonouders een huwelijkscontract hadden scheiding van goederen.

Reclame

wanton

#4 , 16 okt 2013 17:21

De formule 'langst leeft, al heeft' kan in principe niet bij scheiding van goederen. Het kan dan ook moeilijk dat uw vrouw niets zou geërfd hebben bij de dood van haar vader. Ik zou er toch maar achteraan gaan , rechtstreeks bij de Registratie of via een notaris. ( een andere dan degene die de nalatenschap heeft geregeld.)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JAN_1964
Topic Starter

#5 , 16 okt 2013 21:16

Bedankt voor de info, ik heb reeds contact opgenomen met de registratie om de documenten in te kijken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”