schenking of niet? wie weet raad?

tom85
Topic Starter

schenking of niet? wie weet raad?

#1 , 22 okt 2013 16:57

Ikzelf ben enig kind, ik ben getrouwd, woon nog thuis samen met mijn vrouw.
mijn vader is hulpbehoevend, en krijgt een nog op te richten zorgwoning in de huidige woning (woonrecht op dat stuk)
we willen graag een schenking doen van vader op zoon en ikzelf breng het goed in de gemeenschap in.
we gaan samen ook een lening aan bij de bank om het huis te renoveren.
dit is allemaal rond, zelfs de papieren zijn klaar bij de notaris om over te gaan tot schenking.
Wat blijkt nu, als ikzelf eerder kom te sterven als mijn vader heeft hij recht van terugkeer en staat mijn vrouw op straat.
dit willen we natuurlijk niet.

De notaris zelf stelt voor om geen schenking te doen, maar over te gaan tot een verkoop.
omdat we ons niet verwacht hadden aan een aankoopsom (geschatte waarde van het huis 200.000euro)
zitten we nu serieus met de handen in het haar.
zelf vind ik het gek om voor het huis te betalen omdat ik later als mijn vader geleefd heeft het zowieso ga erven..
mijn vader zou het ook liever nu schenken omdat hij ook in zijn zorgwoning samen met ons kan leven.

heeft er iemand raad voor dit probleem?

Fel bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

wanton

#3 , 22 okt 2013 18:05

Indien u een kind heeft bij uw overlijden , erft die het huis van u , met vruchtgebruik voor uw echtgenote. Laat in de schenkingsakte die terugkeerclausule aanpassen : ' bij ontstentenis van nakomelingen'. Men kan dit ook veranderen in een levenslang 'recht op woonst' voor vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

tom85
Topic Starter

#4 , 22 okt 2013 22:13

Beste Wanton, alvast bedankt voor uw reactie.
mijn echtgenote en ik hebben geen kinderen.
wat wilt dat precies zeggen 'bij ontstentenis van nakomelingen?
mijn vader heeft op zijn leefruimte in het huis (kangoeroe woning) al het recht op woonst in de akte vermeld staan.

wanton

#5 , 23 okt 2013 17:19

Ontstentenis of afwezigheid. De terugkeer naar vader gebeurt alleen als u geen nakomelingen hebt bij uw overlijden , én als vader dan nog leeft.
In zijn plaats zou ik gewoon afzien van die terugkeerclausule.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”