Mijn ouders houden zich de laatste tijd bezig met het uitwerking van allerlei zaken ivm erfrecht tov hun 2 kinderen,
namelijk mezelf en mijn gehandicapte broer.
Ik ben ook voogd van mijn broer.
De gehele situatie is vrij ingewikkeld. Het idee van mijn ouders is om, zoals de meeste ouders, ervoor te zien dat hun kinderen later nooit iets tekort zullen komen. Maar ze weten ook dat, mijn broer, die in een instelling verblijft, eigenlijk niet echt iets is met onroerend goed, of eigenlijk zelfs met veel roerende middelen. Mijn broer heeft geen echt besef van zo'n zaken.
Mijn ouders weten dus dat ze hun huis en hun spaarcenten moeten verdelen over mezelf en m'n broer. Wettelijk gezien, als ze een goed testament laten schrijven, moeten ze minimum 1/3 van hun erfenis geven aan mijn broer, en 2/3 aan mezelf.
Nu ben ik al, samen met mijn ouders naar de bank / notaris geweest en weten we ondertussen dat mijn ouders wel al een aantal notarieel geregelde schenkingen kunnen voltrekken naar mezelf toe, als zijnde al een stuk van die 2/3 waar ik sowieso recht op zal hebben. Alsook de regeling om ervoor te zorgen dat het onroerend goed (het huis), ook geërfd zal worden door mezelf.
Mijn broer is helemaal niets met een stuk huis. Het zo laten zou enkel maar een moeilijke papierhandel worden voor mezelf. Ook het feit dat ik voogd ben van m'n broer, maakt dat we alles mooi netjes uitgeklaard willen zien, aangezien de vrederechter later sneller zou kunnen oordelen dat er belangensvermenging is, wat we natuurlijk niet wensen.
Waar mijn ouders wel moeite mee hebben is het feit dat van hun roerende middelen, er dan nog 1/3 moet gegeven worden aan mijn broer. Een som geld die voor mijn broer absoluut veel te veel is (gezien hun vermogen en zijn maandelijkse kosten voor de instelling). Als je rekening houdt dat alle inkomsten voor mijn broer automatisch bij overschot worden overgezet op een geblokkeerde spaarrekening, waar enkel kan worden afgehaald mits een goede motivatie bij de vrederechter, en aangezien ik als voogd / broer kan bij belangensvermenging betrokken worden, zal het hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat na overlijden mijn broer op zijn geblokkeerde rekening een grote som geld zal hebben staan, die in zijn levensduur nooit zal worden aangeraakt. En dat vinden mijn ouders eigenlijk hun verloren geld. Geld die ze dan liever zouden geven aan mij, maar ze niet kunnen omdat 1/3 moet gegeven worden aan hun andere zoon. En uiteindelijk als ook mijn broer sterft, en als ik ook al zou overleden zijn, naar verloren familieleden of de staat zal verdwijnen.
Ter verduidelijking, niemand van ons wil dat dat die 1/3 niet gegeven wordt, en we willen zorgen dat hij nooit iets tekort zal komen (hens mijn toewijding er voogd van te zijn, met alle verplichtingen die eruit volgen), maar het deel zal gewoon te groot zijn om ooit iets mee te doen, en zal dus verloren zijn.
Daarom vragen we af of daar iets kan aan gedaan worden? Of is dit gewoon wettelijk niet te vermijden? Mijn ouders kunnen ook niet zomaar alles schenken aan mij want bij overlijden wordt een vermogensbedrag bepaald, en daarvan moet er 1/3 uitbetaald worden aan mijn broer. Als ik het allemaal zou hebben verkregen moet ik sowieso die 1/3 dan overmaken.
Een moeilijke situatie als je het ons vraagt...