vruchtgebruik

wullie
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 10 jan 2008 18:32

Een gezin met vier kinderen, waarvan de vader overleden is.

De vader had 3 eigen onroerende goederen en dat staat ook zo in het het huwelijkscontract met zijn nog in leven zijnde vrouw. Na overlijden man verkrijgt de vrouw vruchtgebruik op de eigen goederen van de man.
De vier kinderen samen bezitten de blote eigendom.

Eén van de vier kinderen huwt, maar komt na korte tijd te overlijden.
De moeder leeft nog altijd. Zal dit overlijden enig gevolg hebben voor het vruchtgebruik/blote eigendom??? Wanneer verkrijgt de man van het overleden kind zijn vruchtgebruik op die blote eigendom of kent het recht deze constructie niet???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 jan 2008 21:25

Beste ,

het overleden kind bezat 1/4 blote eigendom van de onroerende goederen. Dat komt in haar nalatenschap. Het vruchtgebruik blijft bij de moeder.
Hoe dat deel in de blote iegendom gaat vererfd worden , hangt ervan af of de overledene maatregelen getroffen had. Zij had blijkbaar geen kinderen.
Zij kon vb. via huwelijkscontract alles overmaken aan haar echtgenoot , waardoor die gewoon in de plaats komt van zijn vrouw. Dit is dan ook van toepassing voor de andere zaken in de nalatenschap.
Heeft zij geen contract of testament , erft de echtgenoot niets. Dan gaat 1/4 naar de moeder en verdelen de broers/zussen de overige 3/4. Van de andere tegoeden in de nalatenschap krijgt de echtgenoot dan wel het vruchtgebruik , maar gaat de blote eigendom naar moeder en broers/zussen.
Alles hangt af of er maatregelen zijn genomen , anders is de wettelijke regeling van kracht die ik hierboven heb uitgelegd.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#3 , 10 jan 2008 22:19

Van de andere tegoeden in de nalatenschap krijgt de echtgenoot dan wel het vruchtgebruik , maar gaat de blote eigendom naar moeder en broers/zussen.
Ik wil zelf mijn woorden verbeteren en aanvullen:

Bovenstaande stelling geldt , bij de wettelijke regeling, voor alle goederen die tot het eigen vermogen van de overledene behoren. Wat betreft de gemeenschappelijke goederen , waarvan de overledene de helft heeft , die gaan volledig en in volle eigendom naar de overlevende echtgenoot.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wolf2

#4 , 11 jan 2008 19:29

U start een beetje verwarrend door de woorden man en vader te gebruiken voor dezelfde persoon.

Ik denk dat uw vraag is:
* in de oudste generatie is er M1 en V1. Ze hebben 4 kinderen, waaronder V2.
* in de middenste generatie is er M2 en V2. Het doet er weinig toe of ze kinderen hebben; indien ja, dan is M3 of V3 hun kind.
* in de jongste generatie is er M3 en V3.

M1 had 3 eigen OG; hij is het eerst overleden. Daardoor kreeg V1 het VG op die OG en de 4 kinderen verdelen de Blote Eigendom.

Nadien overlijdt V2. In haar erfenis zit 1/4 BE.
M2 heeft recht op het VG van die erfenis, maar op een BE kan men geen VG geven.
Wat nu?

Als dat inderdaad uw vraag was, kan U het antwoord hieronder vinden.

M2 heeft inderdaad recht op het VG van 1/4 BE, maar zal dat maar krijgen als het VG dat V1 geniet ophoudt. Men noemt V1 de actuele VG-ster zolang ze dat VG geniet. Men noemt M2 een eventuele VG-er: het is namelijk niet zeker of hij ooit het VG zal genieten! Hij kan immers nog eerder sterven dan V1...
Maar dat is onwaarschijnlijk. Het VG van V1 zal in elk geval ophouden bij haar overlijden; dan wordt M2 de actuele VG-er voor de duur van zijn leven. M3 of V3 moet wachten tot ook M2 sterft om volle eigenaar te worden van dat 1/4 eigendom.

Gevolgen inzake successierechten; bij het overlijden van V2 betaalt M2 geen successierechten op die OG, want hij krijgt niets. Pas bij ophouden van het VG van V1 zal hij moeten betalen op wat hij dan krijgt: concreet: bij het overlijden van V1 moet M2 een nieuwe aangifte in de nalatenschap indienen voor die OG: het VG berekend volgens zijn leeftijd dan en de waarde van dat VG ook op dat moment. Het tarief is wel het tarief van bij het overlijden van V1.

Doe eens een zoek op dit forum met 'actuele' of 'actueel': het verhaal staat er al enkele keren op.

In het algemeen: dit is een toepassing van het rechtsbegrip "voorwaarde". Men noemt het voorwaardelijke rechten of eventuele rechten.

(heb mijn tekst niet herlezen; hopelijk vergiste ik me nergens met M en V en 1 en 2)

j.demoor

#5 , 12 jan 2008 12:22

Het vruchtgebruik van de moeder op de nalatenschap van haar echtgenoot blijft ongewijzigd bij het overlijden van haar zoon.

Indien de zoon bij zijn overlijden gehuwd was zonder contract,geen testament of kind naliet,dan geldt voor de blote eigendom die hij van zijn vader erfde en naliet art.748 en 745bis Burgerlijk Wetboek(B.W.):

“Art.748.Wanneer de ouders van een persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, hem hebben overleefd, wordt, indien hij broeders, zusters of afstammelingen van dezen achtergelaten heeft, de nalatenschap in twee helften verdeeld, waarvan slechts ene toekomt aan de ouders, die deze onder elkaar gelijkelijk verdelen.De andere helft behoort aan de broeders en zusters of aan hun afstammelingen, zoals in afdeling VI van dit hoofdstuk wordt bepaald.Art.749.Ingeval de persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, broeders, zusters of afstammelingen van dezen achterlaat en de vader of de moeder vooroverleden is, wordt het gedeelte dat hem of haar, overeenkomstig het vorige artikel, zou zijn te beurt gevallen, gevoegd bij de helft die toekomt aan de broeders en zusters, of aan hen die hun plaats vervullen, zoals in afdeling VI van dit hoofdstuk wordt bepaald”(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

“Art.745bis.§ 1...Wanneer de overledene andere erfgerechtigden(dan afstammelingen) achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.”(B.W.).

Het vruchtgebruik op de blote eigendom die hij van zijn vader erfde en naliet blijft evenwel toebehoren aan zijn moeder,zolang zij leeft.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.
Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”