kosten erfenis aanvaarden onder voorrecht boedelbeschrijving

Kenaui
Topic Starter

kosten erfenis aanvaarden onder voorrecht boedelbeschrijving

#1 , 07 nov 2013 14:19

De moeder van mijn vriend is overleden, wij hadden jarenlang geen contact met haar
Mijn vriend heeft nog geen enkele stap ondernomen ter aanvaarding of verwerping van de erfenis

Wij worden nu gecontacteerd door de broer van mijn vriend (enige broer, waarmee we ook geen contact hadden) die de bankrekening wil gaan deblokkeren, waarvoor hij blijkbaar mijn vriend zijn handtekening nodig heeft.
Hijzelf wil geen notaris en wil alles zelf regelen, hij is ervan overtuigd dat er geen schulden zijn en dat ze elk “een paar duizend €” zullen erven, en dat hij de weinige centen die er al maar zijn dus niet wil uitgeven aan “tussenpersonen” (er is geen eigendom)

We twijfelen aan de financiële situatie van de moeder, aan de facturen die nog zullen opduiken (ziekenhuis, …) en overwegen dus de erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving
Kunnen we nog aanvaarden onder boedelbeschrijving indien mijn vriend heeft getekend voor het deblokkeren van de rekening?
Wat zijn de kosten hiervan? Erelonen, …

Ik had reeds contact met 2 notarissen:
De ene zegt bij de griffie te aanvaarden onder voorrecht en slechts indien er schuldeisers opduiken een inventaris op te maken, kostprijs € 400
De andere zegt dat er bij aanvaarding onder voorrecht sowieso een boedelbeschrijving dient opgemaakt te worden, evenals een eedaflegging door beide erfgenamen dat ze niets “verduisterd” hebben en dat de kostprijs hiervoor al snel een € 5000-6000 zal bedragen

Een kostprijs van € 6000 heeft dus geen enkele zin gezien de (verwachtte grootte van de) erfenis, maar ik vind het verschil wel groot en vraag me af of het wel zo simpel is als de eerste notaris zegt

Alvast bedankt
K.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2013 14:37

Wel, mijn zeer recente ervaring is aanvaarden met boedelbeschrijving een € 500. Ik dacht per partij.
Bij aanvaarding .... dan heb je natuurlijk de successierechten.
Opletten ik dacht dat deze staat binnen de 4 maanden moet ingediend zijn.
PS was er een bewindvoerder aangesteld? OCMW bij betrokken?

KimSe

#3 , 07 nov 2013 14:41

Je vriend heeft reeds getekend voor de vrijgave van de bankrekening(en)?

Volgens mij is dit een daad van beheer en kun je je bijgevolg niet meer beroepen op het keuzerecht (al dan niet aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving)

Reclame

Kenaui
Topic Starter

#4 , 07 nov 2013 14:55

We zijn niet op de hoogte van OCMW/bewindvoerder, de broer zegt dat hij de financiën regelde maar wij hebben onze twijfels (er een levensverzekering vroegtuidig geliquideerd, iets wat je mijns inziens niet doet als je geen geld nodig hebt)
Mijn vriend heeft nog niets getekend, dit zou komende dinsdag gebeuren.
Dan zou hij eerst op de registratie een attest van erfopvolging ophalen en dan naar de bank gaan met zijn broer om een overzicht van de rekeningen. Op dat moment zou hij dus tekenen voor vrijgave... en daarmee de erfenis aanvaarden.
Ik zou liever hebben dat hij eerst aanvaardt onder voorrecht op de griffie en dan pas de rekening vrijgeeft
Of tenminste eerst gaat kijken wat er op de rekening staat en afhankelijk van het bedrag beslist

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2013 15:17

Veel kans dat hij op de registratie GEEN attest krijgt.
Reden... ze vinden er wel een. papierke niet bij,er is een huis, een lening .... bij onze vriendin wat het een wijziging in huwelijkscontract in 77 terwijl er in 97 een scheiding was.
Go mor nor een notaris madam was het antwoord.
Dit terwijl het net haar notaris was die haar naar daar had gestuurd.... deze zei daarna ook dat om de meest onzinnige redenen registratie nu geen attest wil opstellen...
Maar kost tijd en zij moeten het gratis doen. dat was de uitleg.
Wat ik u aanraad is naar UW notaris gaan en met deze de zaak bespreken.
Vriendin heeft soortgelijk probleem een van de ouders als (30)jaren geen contact meer mee - via vrederechter een bewindvoerder aangesteld wegens geen geld voor kosten rusthuis (met dus bijdragen). Nu blijkt er een testament te zijn wat begrafenis betreft - vrienden hadden dat - zijn appartement is leeggehaald en opgezegd door die vrienden - maar nu blijkt er nog zeker een bedrag van € 14000 op minstens al één rekening te staan.
Tevens bestaat de mogelijkheid dat die 'vrienden' nog plots met een tweede 'testament' afkomen na aanvaarden van de erfenis.
Dus naar een notaris die u vertrouwd.

Kenaui
Topic Starter

#6 , 07 nov 2013 16:05

tja, wij hebben nooit een notaris nodig gehad, ik heb er dus geen

de notaris waar ik ben geweest raadde aan onder voorrecht te aanvaarden zoals ik hierboven beschreef: pas notaris inschakelen als er schulden opduiken.
De 2de notaris die ik belde zegt dat een boedelbeschrijving verplicht is wanneer de procedure "onder voorrecht van boedelbeschrijving" wordt opgestart "dat staat zo in de omschrijving hé mevrouw, daar kan u niet onderuit", en die vraagt meer kosten dan dat er waarschijnlijk te erven valt, als er al iets over is.

Ik zou zeggen, we kijken wat er op de rekeningen staat maar daar kunnen we pas aan met attest,
en we verwerpen de ganse boel gewoon als er niet veel opstaat, maar dan moeten we naar de vrederechter om voor onze kinderen te verwerpen, wat waarschijnlijk geweigerd zal worden omdat er toch een beetje geld is... en dan zijn we terug bij boedelbeschrijving...

wanton

#7 , 07 nov 2013 16:51

Wacht met te tekenen bij de bank voor vrijgave. U vraagt eerst een overzicht van de tegoeden daar. Kosten van begrafenis en derg. mogen toch betaald worden. Wacht een tijd af en probeer eerst zelf een zicht op de situatie te krijgen. U heeft een hele tijd alvorens u een beslissing dient te nemen. Een deftige bankdirecteur kan u bijstaan.
Er is geen eigendom : dat wil zeggen dat , indien er na betaling van de kosten van begrafenis , minder dan 25.000 € is , u geen aangifte dient te doen en geen successierechten moet betalen. Wel even de Registratie contacteren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”