De moeder van mijn vriend is overleden, wij hadden jarenlang geen contact met haar
Mijn vriend heeft nog geen enkele stap ondernomen ter aanvaarding of verwerping van de erfenis
Wij worden nu gecontacteerd door de broer van mijn vriend (enige broer, waarmee we ook geen contact hadden) die de bankrekening wil gaan deblokkeren, waarvoor hij blijkbaar mijn vriend zijn handtekening nodig heeft.
Hijzelf wil geen notaris en wil alles zelf regelen, hij is ervan overtuigd dat er geen schulden zijn en dat ze elk “een paar duizend €” zullen erven, en dat hij de weinige centen die er al maar zijn dus niet wil uitgeven aan “tussenpersonen” (er is geen eigendom)
We twijfelen aan de financiële situatie van de moeder, aan de facturen die nog zullen opduiken (ziekenhuis, …) en overwegen dus de erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving
Kunnen we nog aanvaarden onder boedelbeschrijving indien mijn vriend heeft getekend voor het deblokkeren van de rekening?
Wat zijn de kosten hiervan? Erelonen, …
Ik had reeds contact met 2 notarissen:
De ene zegt bij de griffie te aanvaarden onder voorrecht en slechts indien er schuldeisers opduiken een inventaris op te maken, kostprijs € 400
De andere zegt dat er bij aanvaarding onder voorrecht sowieso een boedelbeschrijving dient opgemaakt te worden, evenals een eedaflegging door beide erfgenamen dat ze niets “verduisterd” hebben en dat de kostprijs hiervoor al snel een € 5000-6000 zal bedragen
Een kostprijs van € 6000 heeft dus geen enkele zin gezien de (verwachtte grootte van de) erfenis, maar ik vind het verschil wel groot en vraag me af of het wel zo simpel is als de eerste notaris zegt
Alvast bedankt
K.