Opzoeken eigen vermogen van de erflater

gdmidm
Topic Starter

Opzoeken eigen vermogen van de erflater

#1 , 07 nov 2013 10:18

Graag had ik hulp in een erfenisprobleem.

Mijn vader is overleden. Mijn zus en ik hebben reeds 20 jaar geen kontact meer gehad met hem. Hij was hertrouwd. Ik zou graag de fictieve massa samenstellen om zo het reservataire deel van mijn zus en mij te kunnen bepalen. Ik weet dat mijn vader enige erfgenaam was van zijn ouders, waarvan de laatste overleden is in 1997. Hij heeft geërfd: 1 huis, 1 grond, de spaartegoeden van zijn ouders. Het huis en de grond heeft hij verkocht.

1)Kan ik ergens navragen hoeveel die spaartegoeden waren? Moet ergens bekend zijn want hij zal er toch succesierechten op moeten betalen hebben.
2)Kan ik ergens navragen voor hoeveel hij het huis en de grond heeft verkocht? Zal vermeld staan op de verkoopsaktes, dus als ik deze ergens kan opvragen...

Alvast bedankt
G

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 07 nov 2013 10:23

Je kan op het registratiekantoor in ieder geval al de aangifte van nalatenschap van je grootouders opvragen.
Wat betreft de eigendommen van je vader zal je op het hypotheekkantoor te rade moeten gaan... Dit is het hypotheekkantoor van de plaats waar de goederen gelegen zijn.

gdmidm
Topic Starter

#3 , 07 nov 2013 11:06

KimSe

1) ok
2) De eigendommen zijn niet meer van mijn vader want hij heeft ze in de loop der jaren verkocht, het komt er nu op aan te weten hoeveel hij er voor ontvangen heeft. Kan dat ook in het hypotheekkantoor, of moet ik ergens anders de verkoopsaktes van deze eigendommen opvragen?

Alvast bedankt
G

Reclame

KimSe

#4 , 07 nov 2013 12:15

Je kan dit ook opvragen op het hypotheekkantoor...

gdmidm
Topic Starter

#5 , 13 nov 2013 09:34

Na wat opzoekingswerk vond ik dit op de site van het Kadaster:
Wie heeft recht op inlichtingen: "Het registratiekantoor mag enkel inlichtingen verstrekken aan de ondertekenaars van een document of hun rechthebbenden. Zij kunnen een kopie krijgen van het huurcontract of een uittreksel van nalatenschap. Anderen kunnen alleen een kopie van een document verkrijgen met een bevelschrift van de vrederechter."
Maakt het feit dat mijn vader overleden is mij een rechthebbende of moet ik via de vrederechter?

vg
G

patjebrussel

#6 , 13 nov 2013 11:10

Zou je je niet beter concentreren op de zaken die er nu zijn ipv dingen die er ooit zijn geweest ? Tenzij die verkocht zijn geweest een paar jaar geleden (en dan nog).
Hij was getrouwd schreef je, dus niet meer op de dag van van zijn overlijden ?
En vraag een attest van erfopvolging, daarmee kan je omzeggens 'alles'. Minstens de rekeningen opvragen, maar dan nog sta je daar als grote sommen zijn verdwenen. Beter dat je het allemaal niet weet.

gdmidm
Topic Starter

#7 , 13 nov 2013 17:18

Patjebrussel
Hij was getrouwd tot zijn dood. Volgens mij is het wel belangrijk om na te gaan wat zijn eigen vermogen was aangezien hij daar van slechts 1/3 mag van wegschenken (2 kinderen als resevatair erfgenaam). Indien er meer is verdwenen kunnen we volgens mij een inkorting vragen?

Creatief

#8 , 13 nov 2013 20:44

Na wat opzoekingswerk vond ik dit op de site van het Kadaster:
Wie heeft recht op inlichtingen: "Het registratiekantoor mag enkel inlichtingen verstrekken aan de ondertekenaars van een document of hun rechthebbenden. Zij kunnen een kopie krijgen van het huurcontract of een uittreksel van nalatenschap. Anderen kunnen alleen een kopie van een document verkrijgen met een bevelschrift van de vrederechter."
Maakt het feit dat mijn vader overleden is mij een rechthebbende of moet ik via de vrederechter?

vg
G
Dit is correct! Nochtans sommigen beweren hier van niet. Ook ik heb ervaringen met het hierboven vermeldde.

gdmidm
Topic Starter

#9 , 14 nov 2013 09:05

Creatief
Ben ik nu rechthebbende na het overlijden van mijn vader of niet, kan dat niet zo goed opmaken uit je antwoord.

Vg

G

Mariette

#10 , 14 nov 2013 12:11

Natuurlijk bent U en uw zus de rechthebbenden bij het overlijden van uw vader.

Zijn echtgenote is mede-rechthebbende indien hij een testament heeft nagelaten waarin hij haar voor max. 1/3 van zijn goederen mede-erfgenaam heeft gemaakt.

Zijn echtgenote heeft wel het vruchtgebruik op zijn volledige nalatenschap. Wil U dat afkopen dan zal U een bepaald percentage moeten laten vallen van de waarde.

Houd er rekening mee dat om de leeftijd van de vruchtgebruiker te bepalen er wordt uitgegaan van de leeftijd van het oudste kind + 20 jaar. Indien het oudste kind vb. 50 jaar is, dan wordt ervan uitgegaan dat de vruchtgebruiker minstens 50+20 jaar is, 70 dus voor de bepaling van de hoogte van de afkoopwaarde vruchtgebruik.

Wet 745 quinquies paragraaf 3.

wel belangrijk om dat voor ogen te houden, heb recent nog meegemaakt dat de notaris dit even "vergeten" was.

gdmidm
Topic Starter

#11 , 14 nov 2013 14:34

Mariette,

Bedankt voor je inbreng. Mijn vader zijn echtgenote is nu 62 en ik 44, zij wordt dus over night 44 ;-)
Dat mijn zus en is rechthebbende zijn van mijn vader is normaal, maar mijn vraag bijlft: nu mijn vader overleden is, zijn mijn zus en ik dan rechthebbende om een uittreksel van nalatenschap van mijn GROOTVADER op te vragen bij het registratiekantoor?
Kan je mij nog eens bevestigen dat zijn echtgenote ook recht heeft op zijn EIGEN vermogen??

vg

G

gdmidm
Topic Starter

#12 , 14 nov 2013 14:35

64 dus ipv 44

k.b.

#13 , 15 nov 2013 10:28

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

gdmidm
Topic Starter

#14 , 15 nov 2013 11:32

K.B.

Natuurlijk vat ik aan bij het "Heden".
Wij namen contact op met onze notaris. Hij onderzoekt op dit moment de nalatenschap.
Het klopt dat iemand het recht heeft om zijn eigen vermogen op te doen, maar als je het startbedrag van het eigen vermogen kent is het toch makkelijker om te bepalen of de nalatenschap die de notaris samenstelt "aanneembaar" is of dat er "vermoeden" van onregelmatigheden zijn.
Vb: Als iemand een normaal leven leidt en een eigen vermogen erft van €50000,00 dan is het aanneembaar dat er bij het overlijden slechts €5000,00 over blijft.
Als iemand een normaal leven leidt en een eigen vermogen erft van €500000,00 dan is er toch een vermoeden dat er onregelmatigheden zijn als er slechts €5000,00 over blijft bij het overlijden.

vg
G

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”