reservatair erfgenaam

stalone150
Topic Starter

reservatair erfgenaam

#1 , 30 nov 2013 17:01

Beste,

Mijn vader is gestorven toen ik 17 jaar was. Mijn zus die toen (18 jaar) was en ik kregen elke maand 1100 euro en dit 10 jaar lang, goed voor een bedrag van 105 000 euro. Dit is een soort weesgeld die ik kreeg van het werk van mijn vader. Mijn twee oudste zussen (tweeling) toen 24 jaar kregen dit niet omdat zij al aan het werk waren.
Nu willen zij de helft van het bedrag dat ik gekregen heb terugvorderen. Ik zeg dat dit niet tot de erfenis van mijn moeder behoort. Dit geld staat namelijk op mijn rekening en niet van mijn moeder. Nu wil mijn moeder bemiddelen met mijn zussen en zij wil nu elk 105 000 euro schenken aan mijn twee oudste zussen. Is dit nu een voorschot op de erfenis. Kan ik dit bedrag niet terugvorderen van mijn twee oudste zussen als mijn moeder sterft (reservataire erfgenaam)?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 nov 2013 19:55

Nu wil mijn moeder bemiddelen met mijn zussen en zij wil nu elk 105 000 euro schenken aan mijn twee oudste zussen. Is dit nu een voorschot op de erfenis. Kan ik dit bedrag niet terugvorderen van mijn twee oudste zussen als mijn moeder sterft (reservataire erfgenaam)?

Indien die schenkingen buiten erfdeel gebeuren + de reservataire reserve van de andere kinderen niet aantasten kunt u die bedragen NIET terugvorderen van de twee oudste zussen als uw moeder sterft. Als aan één van de twee voorwaarden niet is voldaan dan kunt u (een gedeelte) wel terugvorderen.
Laatst gewijzigd door roharro op 30 nov 2013 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2013 22:41

Is dat wel een erfenis?
Werkgever betaald aan in polis begunstigde personen bij overlijden?

Mogelijk te vergelijken met een tak 23
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”