Aanstelling bewindvoerder of niet?

Godgeklaagd
Topic Starter

Aanstelling bewindvoerder of niet?

#1 , 02 dec 2013 22:59

Echtgenoot is reeds geruime tijd gestorven.
Echtgenote bleef achter met 3 dochters, doch ze heeft slechts 1 dochter waarmee ze nog contact heeft. Met de andere 2 leeft ze in onmin. Die ene dochter (waarmee ze nog contact heeft) leeft eveneens in onmin met haar andere twee zussen. De moeder verblijft inmiddels in een home en is reeds geruime tijd niet meer in staat om zelf haar (financiële) zaken te beheren. Deze worden waargenomen door haar ene dochter die alle uitgaven nauwkeurig bij houdt. Deze is ervan overtuigd dat zij door haar andere zussen hiervoor zal aangesproken worden na het overlijden van moeder, vermits het maandelijks over aanzienlijke bedragen gaat (veel meer dan van een doorsnee rusthuisbewoner). Zoals gezegd wordt alles wel minutieus bijgehouden (overschrijvingen, kasticketten, ...) en kan dus worden verantwoord (alles gebeurt correct). Men kan echter áltijd wel beweren dat het geen uitgaven voor moeder geweest zijn. Op een kasticket bv. Staat geen naam voor wie het gekochte bestemd is of wie de uiteindelijke consument is. Je ontvangt bovendien ook niet steeds een verantwoordingsstuk.
In dit gegeven wordt nu overwogen om een bewindvoerder aan te stellen teneinde niet langer meer de verantwoordelijkheid te moeten dragen.
Hierbij heb ik twee vragen.
1. Wat is het ereloon voor een bewindvoerder? Ik heb vernomen dat dit enkele procenten (3 pf 6%) zou zijn van het inkomen. Moeder heeft echter nooit gewerkt en krijgt het allerminimum waarvan de persoon in kwestie niet rijk zal worden.
2. Zal bij aanstelling van een bewindvoerder moeder nog haar luxueus leventje kunnen handhaven? Ik heb al vernomen dat in dergelijke situatie's personen onder bewindvoering die in een rusthuis verblijven slechts 100 € zakgeld per maand krijgen. In ons geval is dit veel meer dan het tienvoudige. Ik zou dan ook niet graag hebben dat ze op haar laatste levensdagen nog de broekriem zou moeten aanhalen.
Met dank voor de feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 dec 2013 23:12

1. In de gevallen mij bekend is dat 3 percent van de inkomsten. Daarnaast eventueel nog vergoeding voor buitengewone onkosten (verplaatsingen ed).
2. Als ze geld genoeg heeft kan ze haar luxueus leventje (in het rusthuis?????) verder zetten. Zakgeld voor een rusthuisbewoner dat veel meer dan 10 000 EUR per maand bedraagt doet me wel de wenkbrauwen fronsen.....(de twee zusters zullen daar achteraf inderdaad niet mee akkoord gaan!)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Godgeklaagd
Topic Starter

#3 , 03 dec 2013 07:19

Beste,
Het tienvoudige van 100 € is wel 1.000 € en niet 10.000 €. Een deel van deze uitgaven behelsen bovendien ook nog erelonen voor raadslieden in geschillen tegen haar overige kinderen.
Mvg

Reclame

ippa

#4 , 03 dec 2013 09:05

Vergoeding voor bewindvoering voor familieleden wordt, afhankelijk van de vrederechter, soms herleid van 3 % naar 2 %. Dit is bij mij het geval voor de bewindvoering over moeder.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”