erfenis

Lufary
Topic Starter

erfenis

#1 , 28 nov 2013 10:04

2 jaar geleden is mijn vader overleden. Maar heb nog steeds geen deel van mijn erfenis gehad.
Een paar weken na het overlijden vaan mijn vader, kwam mijn moeder met een papier dat ik en mijn zus moesten tekenen om aan haar rekeningen te kunnen, vertelde ze. Nu achteraf blijkt dat ik in deze moeilijke tijd een papier heb getekend met een schone zin in.
"De volmachtgevers hieronder nader geïdentificeerd, handelend als rechthebbende van de overledene. Verlenen volmacht zonder recht van de substitutie aan de hieronder nader geïdentificeerde volmachtigde ( zie pagina 4)"
Het was dus geen volmacht om aan haar rekeningen te kunnen. Maar zo krijg ik mijn deel van de erfenis nu blijkbaar niet!
Na dit voorval kom ik niet meer thuis maar hoor wel van familie dat ze alles aan mijn zuster aan het geven is...
Wat kan ik hier eraan doen. Is het de moeite om een advocaat onder de arm te nemen?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 29 nov 2013 10:51

Eerst nog eens flink met je moeder praten. Indien dit geen oplossing biedt, dan neem je een advocaat onder de arm.

k.b.

#3 , 29 nov 2013 11:42

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Lufary
Topic Starter

#4 , 29 nov 2013 17:39

Het is in ieder geval ge moeite.... 3 jaar ervoor is hun eigendom verkocht.
Ze hadden ook geen huwelijkscontract.
Mijn zus zegt niets, zij en haar kinderen krijgen nu van alles....
Ik denk alleen als ik er nog lang mee wacht ik niets meer zal hebben.

k.b.

#5 , 29 nov 2013 18:15

.

Creatief

#6 , 29 nov 2013 18:17

Dat is ook zo, Lufary! Eis je deel op.

j.demoor

#7 , 30 nov 2013 08:51

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Verlenen volmacht zonder recht van de substitutie’ bepaalt niet waarin voornoemd ‘iets’ bestaat. Onderzoek dit dus.

“Art.745ter Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(B.W.).

Het is niet te laat om hiervan toepassing te maken. Vraag daartoe aan het Registratiekantoor van de plaats waar vader overleed een kopie van de successieaangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#8 , 01 dec 2013 22:13

Ik vermoed dat het ondertekende dokument bedoeld was om de aangifte van nalatenschap af te handelen , niet om afstand te doen van de nalatenschap. De verdeling van het huis staat genoteerd bij de Registratie , waar je dat kan navragen. Waarschijnlijk ben jij voor 1/4 blote eigenaar van het huis. Eis nu dat jou deel van vaders erfenis op de voorziene manier wordt geregeld: blokkeren van dat bedrag op uw naam , met betaling van de rente ( = vruchtgebruik) aan uw moeder. Dat kan men niet meer afpakken.
Contacteer dus het kantoor van Registratie zelf of vraag het een notaris. Het kan nog altijd georganiseerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

k.b.

#9 , 02 dec 2013 09:08

.

Lufary
Topic Starter

#10 , 04 dec 2013 13:12

antwoord van het Registratiekantoor:
Geachte,
In bijlage de aangifte van nalatenschap van....
Dit dossier is op onze diensten afgehandeld en betaald.
Met vriendelijke groeten,
B.
afgehandeld en betaald ???????????? Ik weet van niets !!!!

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 04 dec 2013 13:15

antwoord van het Registratiekantoor:
Geachte,
In bijlage de aangifte van nalatenschap van....
Dit dossier is op onze diensten afgehandeld en betaald.
Met vriendelijke groeten,
B.
afgehandeld en betaald ???????????? Ik weet van niets !!!!
Uw moeder zal de erfenisrechten betaald hebben. Daardoor was het dossier voor Registratie dan ook afgehandeld.
Het dokument dat uw moeder u heeft laten tekenen was waarschijnlijk voor die aangifte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#12 , 04 dec 2013 13:18

Dat kan dus best. Wat belangrijker is : wat staat er in? Ergens moet daar vermeld staan , in de aard van : de nalatenschap gaat naar de echtgenote oor het vruchtgebruik , en naar de kinderen , elk voor een gelijk deel , voor de blote eigendom
Tevens moet je gaan zien , wat er is aangegeven.

Stuur eventueel een bericht via PB.
Toet-anch-Amon

k.b.

#13 , 04 dec 2013 13:22

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#14 , 07 dec 2013 10:42

Heb PB gestuurd. Ik denk dat u best vraagt uw deel te blokkeren bij een bank.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”