Vraagje over rechten bewindvoerder...

Marthe14
Topic Starter

Vraagje over rechten bewindvoerder...

#1 , 20 jan 2008 13:30

Op vrijdag 18 januari ben ik voor stand van zaken bij de bewindvoerster die tevens advocaat is langsgeweest, dit om over hoe het nu verder moet met de nalatenschap van vader die in 2004 overleed en moeder door de ziekte van Alzheimer in een home verblijft en dus niet meer naar de ouderlijke woonst terugkan.
Eindelijk zullen mijn broer en ik alsook de bewindvoerster op 1 februari de documenten gaan ondertekenen voor toestemming tot openbare verkoop van de ouderlijke woonst. Het probleem blijft nog altijd dat mijn broer niet op zijn verklaring onder ede dat hij niets achtergehouden heeft teruggekomen is (3 miljoen schulden nog terug te betalen aan moeder) en ik dus de vraag gesteld heb of dit nog in aanmerking komt indien het huis verkocht zou worden en ze die 3 miljoen die mijn broer schuldig blijft aan moeder nog zullen terugvorderen van deze laatste vermits de bewijzen voor zich spreken en er ook een dossier is. Op deze vraag kreeg ik als antwoord dat de bewindvoerster zou proberen alsnog mijn broer tot een samenwerking te dwingen... Dit zou toch gerechterlijk kunnen bewezen worden, ik begrijp niet dat indien moeder duidelijk laten weten heeft zowel aan de bewindvoerster als aan de notaris dit sinds het overlijden van vader dat zij haar 3 miljoen terugwil alsook de waarde in geld van de inboedel van het ouderlijk huis die mijn broer onrechtmatig in zijn bezit nam zonder ook maar iets te vragen aan moeder of mij en zich van een bewindvoering niets aantrok.
Wat kan ik nog doen opdat mijn broer toch nog die 3 miljoen zou terugbetalen?
Blijft er ook nog de vraag wat bedoelt een bewindvoerster ermee als zij zegt dat zij ook haar deel van die verkoop van het huis moet hebben... zou ze hiermee bedoelen dat zij in naam van moeder spreekt en aldus toch de zaak voor de rechtbank zal brengen?
Een notaris heeft zijn percentage op de openbare verkoop maar een bewindvoerster heeft toch maar recht op 3 % van het jaarlijks belastbaar inkomen van zijn client en niet op een percentage van zijn bezittingen of ben ik daar mis in?
Kan iemand mij nog even uitleg geven voor ik mijn handtekening zet en dit definitief wordt... Alvast bedankt.

Groetjes,
Marthe
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 20 jan 2008 19:59

De (advocaat)-bewindvoerder heeft enkel recht op 3 % van het belastbaar inkomen van je moeder. Indien het huis wordt verkocht, is je moeder nog steeds juridisch aanwezig.

Vermoedelijk zal de advocaat-bewindvoerder de opbrengst van de openbare verkoop van het oudershuis op een spaarboek van je moeder zetten. Hij (zij) beheert als een goed huisvader de gelden van je moeder. Om tot een schenking naar andere kinderen over te kunnen gaan, heeft hij de toestemming nodig van de (vrede)rechter. Het is goed mogelijk dat hij al de gelden op een spaarboek deponeert om de kosten van de zorginstelling te betalen.

Indien je moeder kan "bewijzen" (= wit op zwart) dat je broer reeds voor 3 miljoen BEF bevoordeeld is geweest, dan kan de bewindvoerder deze bedragen van je broer terugvorderen via de Rechtbank van Eerste Aanleg.

Dit geld keert dan terug naar moeders rekening. De bewindvoerder werkt voor moeders rekening en niet voor de kinderen hun rekening of je moeder moet de uitdrukkelijke toestemming geven aan de bewindvoerder om de gelden te verdelen onder de kinderen.

Indien je moeder volledig "onbekwaam" is verklaard, dan is de bewindvoerder nog beperkter in het verdelen van de gelden. Hij moet erover waken dat moeder toekomt met haar centen en dat de kosten aan verzorging volledig betaald zullen worden.

j.demoor

#3 , 22 jan 2008 11:14

‘dat mijn broer niet op zijn verklaring onder ede dat hij niets achtergehouden heeft teruggekomen is’ houdt in dat een VONNIS vereist is waarin hij daartoe veroordeeld wordt.

“Art.792.De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Art.792 heeft betrekking op de gevallen van bedrog waarin een erfgenaam ten nadele van zijn medeerfgenamen de gelijkheid van de verdeling tracht te verbreken‘(Cass. 23 mei 1991,R.W. 1991-92,635,J.T. 1991,716).

‘Er is sprake van heling in de zin van art.792 wanneer nalatenschapsgoederen met bedrieglijk inzicht worden weggemaakt of verborgen gehouden.De ERFGENAMEN die de toepassing van art.792 inroepen,dragend de BEWIJSLAST,die door alle middelen van recht kan geleverd worden,getuigen en vermoedens inbegrepen‘[Antwerpen 26 februari 2007(H. Van S./M. Van S.),R.W.2007-08,865-871,Noot Du Mongh,J.,Heling van erfgoederen].

“Art.488bis,f) § 1. De voorlopige bewindvoerder heeft tot taak de goederen van de beschermde persoon als een goed huisvader te beheren...§ 3. Bij gebreke van aanwijzingen in...vertegenwoordigt de voorlopige bewindvoerder de beschermde persoon in alle rechtshandelingen en procedures als eiser en als verweerder...”(B.W.).

Vermits moeder medeËRFGENAME van vader is houdt ‘de goederen van de beschermde persoon als een goed huisvader te beheren‘ in dat de voorlopige bewindvoerder namens haar in rechte optreedt als eiser om de weggemaakte of verborgen gehouden goederen van vaders nalatenschap terug te bekomen.

“Art.488bis,h) § 1. De vrederechter kan aan de voorlopige bewindvoerder...een bezoldiging toekennen waarvan het bedrag niet hoger mag zijn dan drie procent van de inkomsten van de beschermde persoon. Naast de bezoldiging worden de gemaakte kosten vergoed, na door de vrederechter behoorlijk te zijn nagezien. Hij kan hem nochtans, na overlegging van met redenen omklede staten, een bezoldiging toekennen in verhouding tot de vervulde buitengewone ambtsverrichtingen.Het is de voorlopige bewindvoerder verboden, buiten de in het eerste lid vermelde bezoldigingen, enige bezoldiging of voordeel, van welke aard ook of van wie ook, te ontvangen met betrekking tot het uitoefenen van het gerechtelijk mandaat van voorlopige bewindvoerder...”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”