erfenisrecht

bart deckx
Topic Starter

erfenisrecht

#1 , 27 jan 2008 08:37

Hallo,

Ik zit met een vraag ivm. erfenisrecht.Mijn moeder is een 6 tal jaren geleden overleden en nu stelt mijn vader het ouderlijk huis te koop.We zijn met 2 kinderen dus bij een wettelijk verkoop krijgt mijn vader het helft + een kindsdeel,mijn broer en ik zouden elk 14% krijgen en mijn vader 72%.Mijn vader heeft een vriendin en woont hier wettelijk mee samen.
Ik wil ten alle prijzen vermijden dat ooit geld van de verkoop van dit huis naar zijn huidige vriendin gaat.Volgens mij stel dat er met mijn vader iets gebeurd dat zijn erfenis altijd naar de kinderen gaat.Stel echter dat mijn vader zou hertrouwen en hij komt te overlijden,kan er dan ook geld van de verkoop van dit huis naar zijn vrouw gaan die niks met deze gelden te maken heeft ...Wat raden jullie aan,alles bij de notaris op akte laten vastleggen eens de verkoop voltooid is ...?

Groeten,
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 jan 2008 09:51

INDIEN het ouderlijk huis behoorde tot het gemeenschappelijk huwelijksvermogen dan geldt bij ontbreken van huwelijkscontract en testament :“Art.745…Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden…Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Vader behoudt de helft van de echtelijke woning in onverdeeldheid.Hij erft het vruchtgebruik op moeders helft.De twee kinderen erven elk in blote eigendom de helft van moeders helft van de woning.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

‘krijgt mijn vader het helft + een kindsdeel’ lijkt erop te wijzen dat moeder dat kindsdeel = 1/3 bij testament schonk aan vader.

In dat geval erft vader van moeders helft 1/3 volle eigendom en het vruchtgebruik op de resterende 2/3.,terwijl de kinderen dan in blote eigendom elk de helft van die resterende 2/3 van moeders helft erven.

Het ouderlijk huis kan slechts verkocht worden met instemming van ALLE medeeigenaars.

Voor eventuele omzetting van vruchtgebruik in volle eigendom is de waarde van het vruchtgebruik van vader functie van zijn leeftijd.

De gelden die de kinderen in blote eigendom erven dienen op een geblokkeerde rekening te komen,waarvan enkel de intresten aan vader toekomen,tenzij anders overeengekomen tussen partijen.

Onderzoek vooraf zorgvuldig de GEGEVENS.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”