Moeder manisch depressief met schulden

kennyve22
Topic Starter

Moeder manisch depressief met schulden

#1 , 18 jan 2014 13:52

Mijn moeder zit al enkele jaren met een manische depressie die uit de hand gelopen is en loopt ergens rond zonder ik weet heb van wat ze doet en waar ze zit, ze heeft een enorme schuldenberg opgelopen afgelope jaren, en leeft blijkbaar van een uitkering. Nu is ze redelijk labiel en heeft ze al enkele zelfmoordpogingen gedaan.

Indien ze slaagt in dit opzet, kan mijn zus en ik dan opdraaien voor al de schulden die ze gemaakt heeft, of kunnen wij de erfenis verwerpen en nooit aansprakelijk gesteld worden? Ook heb ik gehoord dat je eventueel langs een notaris kan gaan om iets op papier te laten zetten?

Met vriendelijke groet,

Kenny

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2014 13:56

Erfeis kan u pas verwerpen als er een is dus bij overlijden moeder.
In elk geval NOOIT iets tekenen en NOOIT een gezamenlijke rekening openen.

Mogelijk een bewindvoerder aanstellen?
http://www.juridischforum.be/forum/view ... OERING.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kbs-frb.be/uploadedfiles/201 ... b_3108.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/voorlopige-bewindvoerder" onclick="window.open(this.href);return false;

kennyve22
Topic Starter

#3 , 18 jan 2014 14:09

Gezamelijke rekening openen met mijn huidige partner bedoelt u?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2014 14:24

Neen, met uw moeder.
En evenmin gezamenlijk goederen aankopen... want dat bestaat de kans dat u voor de volledige kosten zal opdraaien.

En indien u dan ook met uw partner gemeenschappelijke goederen hebt.... ja dan zijn daar ook problemen mee.

Zo ken ik een case waar echtpaar uit elkaar gaat ( twee kinderen)... man gaat enkele jaren daarna naar gevangenis ( psychisch gestoord).
Vrouw huwt weer ...kinderen worden beschouwd als van nieuwe man... hadden een spaarboekje waar de nieuwe man en ook zijn ouders op sparen voor de kleinkinderen.

Een aantal jaren later gaan twee banken samen.. en plots waren de spaarboekjes leeg. Want nu samen met bank waar de man nog enkele miljoenen Bfr aan schulden had staan. Spaarboekjes stonden op naam van wettelijke ouders. Het alimentatiegeld werd grotendeels gespaard ... resultaat ALLE geld dus ook het gespaarde alimentatie werd gebruikt om de schulden van ex echtgenoot te betalen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 18 jan 2014 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

kennyve22
Topic Starter

#5 , 18 jan 2014 14:30

Wel buiten een bloedband heb ik geen contact of verdere gezamelijke zaken, heb ze al 6 jaar nietmeer gezien of gesproken, maar mijn vader sprak mij aan over dit feit om eventueel langs een notaris te gaan om afstand van goederen op papier of dergelijke te laten zetten, maar wou me toch even voor informeren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”