hoe aanspraak maken op het geld van mijn vader

cordonblueke
Topic Starter

hoe aanspraak maken op het geld van mijn vader

#1 , 01 feb 2014 17:02

Mijn vader is in zijn laatste levenstadium, hij woont al 30 jaren samen met iemand en die heeft alles in haar handen wat betreft bankzaken, spaarrekeningen e.d. Wij worden gewoon in het ongewisse gelaten en weten niet hoe we kunnen verhinderen dat alles naar haar gaat. Wat zijn mijn optie's

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2014 18:25

Leeft samen dus niet gehuwd?
Dus geen clausule langstlevende mogelijk, maar wel vruchtgebruikgezinswoning.
Wel testament.
Wel samenlevingscontract mogelijk
Is er contact met vader en met persoon waar hij mee samenleeft?
Zijn er roerende en onroerende goederen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 feb 2014 20:12

Zolang uw vader leeft kunt u geen aanspraak maken op zijn geld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

cordonblueke
Topic Starter

#4 , 02 feb 2014 09:59

vader is niet gehuwd, wonen samen in een huurappartement zonder samenlevingscontract, er is contact met vader en zijn partner maar zij heeft alles in haar beheer. Hij heeft jaren gewerkt en al de geldelijke zaken door haar laten beheren. Enkel zijn kledij is van hem bij wijze van spreken dus weet niet wat wij kunnen doen aangezien het contact met de partner maar tot op een bepaalde hoogte is er er over zo'n zaken absoluut niet gepraat kan worden

berenod

#5 , 02 feb 2014 10:42

Tijdens zijn leven doet uw vader met zijn centen wat hij wil.

Enkel schenkingen en dergelijk welke gebeuren in de 3 laatste jaren van zijn leven zullen in de erfenis worden opgenomen.

Niet zozeer om de erfgenamen te beschermen, maar wel vadertje staat, zodat zij alsnog successierechten kunnen aanrekenen!

werkstudent

#6 , 02 feb 2014 12:43

Enkel schenkingen en dergelijk welke gebeuren in de 3 laatste jaren van zijn leven zullen in de erfenis worden opgenomen.

Niet zozeer om de erfgenamen te beschermen, maar wel vadertje staat, zodat zij alsnog successierechten kunnen aanrekenen!
Sorry, maar dat klopt gewoon niet.

U bent als kind een reservataire erfgenaam, wat wil zeggen dat u een beschermd erfrecht hebt. Bij overlijden van de vader wordt de fictieve massa weer samengesteld, wat wil zeggen dat er gedaan wordt alsof vader nooit schenkingen gedaan heeft. Daarvan kan u dan uw voorbehouden erfdeel krijgen, eventueel meer indien er geen schenkingen zijn.

Wat wel klopt: tijdens zijn leven doet uw vader inderdaad met zijn geld wat hij wil. Hij kan het dus allemaal uitgeven.

cordonblueke
Topic Starter

#7 , 02 feb 2014 12:57

dit weet ik allemaal wel maar als vader geen inspraak heeft op rekeningen waar wel zijn loon jaren en zijn pensioen nu word op gestort maandelijks en de vrouw heeft alle volmachten hoe kan ik dan bewijzen dat hij ook zijn aandeel in het huishouden en onkosten heeft geleverd. Ik weet zowiezo dat er spaargelden zijn maar madam heeft alles in beheer ook zijn spaarcenten. Ben echt een beetje radeloos kan ik daar beslag op laten leggen of via een notaris laten vastellen dat hij ook wel geld heeft bijgedragen.

werkstudent

#8 , 02 feb 2014 15:44

dit weet ik allemaal wel maar als vader geen inspraak heeft op rekeningen waar wel zijn loon jaren en zijn pensioen nu word op gestort maandelijks en de vrouw heeft alle volmachten hoe kan ik dan bewijzen dat hij ook zijn aandeel in het huishouden en onkosten heeft geleverd. Ik weet zowiezo dat er spaargelden zijn maar madam heeft alles in beheer ook zijn spaarcenten. Ben echt een beetje radeloos kan ik daar beslag op laten leggen of via een notaris laten vastellen dat hij ook wel geld heeft bijgedragen.
Neen, u kan alleen maar proberen een gesprek te hebben met uw vader en uw bezorgdheid te uiten. Bij leven doet uw vader met zijn geld wat hij wil, u kan slechts iets beginnen eisen nadat hij dood is.

vandesande

#9 , 02 feb 2014 20:57

Je kan toch niet verlangen dat indien je vader met iemand 30 jaar samenwoont , dat hij het mens zonder iets achter laat en alles aan de kinderen geeft , dat kan menselijk gezien niet.

berenod

#10 , 02 feb 2014 21:04

U bent als kind een reservataire erfgenaam, wat wil zeggen dat u een beschermd erfrecht hebt. Bij overlijden van de vader wordt de fictieve massa weer samengesteld, wat wil zeggen dat er gedaan wordt alsof vader nooit schenkingen gedaan heeft. Daarvan kan u dan uw voorbehouden erfdeel krijgen, eventueel meer indien er geen schenkingen zijn.

Wat wel klopt: tijdens zijn leven doet uw vader inderdaad met zijn geld wat hij wil. Hij kan het dus allemaal uitgeven.
Ik ben helemaal niet thuis in erfrecht, maar ben toch niet helemaal overtuigd,

Dus U wil zeggen dat wanneer mijn ouders beslissen van hun huis te verkopen, en dan bijvoorbeeld 75% van de opbrengst aan mijn broer te schenken (officieel via notaris met alle schenkingsrechten betaald), en de rest op te souperen aan bijvoorbeeld reizen, dan 15 jaar later komen te overlijden, dat ik dan recht heb om een bepaalde som van mijn broer te krijgen, aangezien deze schenking dan terug in een "fictieve massa" terecht komt, waarvan mijn reservatair gedeelte 33% is (2 kinderen).

Dit zou mooi zijn! Dan gaat mijn broer wel in problemen komen want hij heeft zijn schenking er al integraal doorgedraaid in zijn zaak, die ondertussen failliet is...Hijzelf werkt en moet een redelijk groot gedeelte aan alimentatie afstaan voor zijn nog studerende kinderen...

berenod

#11 , 02 feb 2014 21:08

Je kan toch niet verlangen dat indien je vader met iemand 30 jaar samenwoont , dat hij het mens zonder iets achter laat en alles aan de kinderen geeft , dat kan menselijk gezien niet.
Dat is nu ook weer niet nodig.

De kinderen moeten enkel hun minimum reservataire gedeelte krijgen (bijvoorbeeld elk 33% wanneer er 2 kinderen zijn), de rest kan de vader vrij over beschikken in zijn testament.

Sirkii

#12 , 02 feb 2014 21:49

Ik ben helemaal niet thuis in erfrecht, maar ben toch niet helemaal overtuigd,

Dus U wil zeggen dat wanneer mijn ouders beslissen van hun huis te verkopen, en dan bijvoorbeeld 75% van de opbrengst aan mijn broer te schenken (officieel via notaris met alle schenkingsrechten betaald), en de rest op te souperen aan bijvoorbeeld reizen, dan 15 jaar later komen te overlijden, dat ik dan recht heb om een bepaalde som van mijn broer te krijgen, aangezien deze schenking dan terug in een "fictieve massa" terecht komt, waarvan mijn reservatair gedeelte 33% is (2 kinderen).

Dit zou mooi zijn! Dan gaat mijn broer wel in problemen komen want hij heeft zijn schenking er al integraal doorgedraaid in zijn zaak, die ondertussen failliet is...Hijzelf werkt en moet een redelijk groot gedeelte aan alimentatie afstaan voor zijn nog studerende kinderen...
Je kan idd een procedure opstarten om je deel bij je broer op te eisen. Je kan ook beslissen om dat niet te doen. De beslissing is aan u. Als er geen testament was waarin het vrij gedeelte aan je broer toegewezen wordt kan je zelfs de helft vorderen.

Als je broer het als een lening kreeg is het geld weg na verschoond te zijn van t faissement. Er was dan een leningsovereenkomst en geen schenking.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”