verkoop van eigendom door ongeletterde

Pascal32
Topic Starter

verkoop van eigendom door ongeletterde

#1 , 03 feb 2014 11:23

Een familielid van 93 heeft zijn eigendom 2 maand voor zijn dood verkocht. Hij was ongeletterd. In de akte staat vermeld dat ze niet werd voorgelezen. De prijs van de verkoop lag ver onder de marktprijs (50% ten opzichte van de gemiddelde verkoopprijs).Er is een vermoeden van misbruik van vertrouwen. Kunnen wij als erfgenamen iets ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2014 15:15

En wat heeft zijn notaris gedaan?

Pascal32
Topic Starter

#3 , 03 feb 2014 16:59

Ben juist bij de notaris geweest. Hij heeft geprobeerd om hem te doen afzien van de verkoop. Meer had hij mij niet te zeggen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2014 17:31

Hangt ervan af:
aan wie verkocht.
50% van de waarde ...gaat fiscus niet aanvaarden vermoed ik.
Was de persoon nog handelingsbekwaam ... nu ja de notaris heeft hem blijkbaar toch laten tekenen.

wanton

#5 , 03 feb 2014 18:13

Aan wie het verkocht is en aan welke prijs , daar trekt de Registratie zich niets van aan. Elke prijs wordt aanvaard , als maar de registratierechten betaald zijn op de normale marktwaarde.
Ik lees niet dat het geld van de verkoop nog beschikbaar is. Als dat niet het geval is , zijn de wettelijke erfgenamen de pineut.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 feb 2014 18:17

Klopt mijn buikgevoel dat de oude man verkocht heeft aan een erfgenaam van hem?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Pascal32
Topic Starter

#7 , 03 feb 2014 19:35

@wanton: Kan ik navragen wat de normale marktwaarde is die wordt aanvaard door de registratie? Deze waarde is volgens mij een goede referentiewaarde.

@roharro: de koper was geen erfgenaam.

wanton

#8 , 04 feb 2014 14:16

Misschien kan een notaris of een meetkundig schatter u een correcte verkoopprijs meedelen. Misschien ook de Registratie. Maar u bent geen betrokken partij in deze verkoop , dus moeten deze u over deze verkoop zelf niets meedelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”