nalatenschap

lien1705
Topic Starter

nalatenschap

#1 , 03 feb 2014 20:03

beste
Laatst gewijzigd door lien1705 op 04 feb 2014 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 feb 2014 20:12

De kinderen erven de blote eigendom van de helft van de gemeenchappelijke bezittingen van de echtgenoten + blote eigendom van de persoonlijke bezittingen van hun vader (= van voor het huwelijk of verkregen door erfenis).
Moeder krijgt het vruchtgebruik van de volledige erfenis.
Dit alles ingeval er geen testament is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ejf54j

#3 , 01 mar 2014 21:37

Onze ouders waren gehuwd zonder kontrakt. Moeder is 2 maanden geleden overleden. De erfenis-afhandeling is nog lopende. Voor zover ik begrijp zijn de drie kinderen elk voor 1/3 blote eigenaar en heeft vader het vruchtgebruik en ik vermoed ook 50% volle eigendom. Nu spreekt hij over de volledige vernieuwing van het dak, plus volledige opkalefatering, waaronder ook een nieuw dak, van een houten vervallen vakantiehuisje. Hij gaat er van uit dat de volledige kosten hiervan door de drie kinderen moeten gedragen worden. Klopt dit of moet hij 50 % van deze kosten dragen en wij elk 1/3 ? Dank U bij voorbaat.

Reclame

wanton

#4 , 01 mar 2014 23:54

De kosten van grote herstellingen worden idd gedragen volgens de eigendomsverhouding : vader de helft , de kinderen elk 1/6.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#5 , 03 mar 2014 10:31

kan de vader zomaar alleen beslissen om die vernieuwing en opkalefatering te doen, wanton?
Ik lees hier nergens het woord 'herstelling'.

ejf54j

#6 , 04 mar 2014 17:10

@ wanton : dank voor de reactie. Hebt U er een idee van in welke wettekst dit terug te vinden is ? Dank.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mar 2014 19:52

@ wanton : dank voor de reactie. .
Voor welke reactie bedank je nu? Voor deze van Roharro van 3 feb. of deze van Lien1705?
Daarom steeds een eigen topic beginnen i.p.v. dat van een ander in te pikken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”