In principe moet de vruchtgebruik aan jullie huur betalen voor de huur van jullie volle eigendom (50% van de woning).
Met zijn toestemming kan het huis verkocht worden en kan hij de tegenwaarde van het vruchtgebruik in cash opeisen. Maar dit kan enkel mits zijn toestemming.
Als je hem voldoende huur aanrekent zal hij daar misschien wel toe bereid zijn. Nu denkt mijnheer vast dat hij het volledige huis in vruchtgebruik heeft.
Noteer dat bij de berekening van de afkoopwaarde, hij als minstens 20 jaar ouder dan het oudste kind moet worden beschouwd.
Voor de tabellen voor afkoopwaarde van het vruchtgebruik, zie :
http://www.gendec.be/fileadmin/files/ge ... 120604.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
--------------------
Nu, ik ken een exact gelijk geval: mijn achterbuurman.
Huis ooit bewoond door vader+moeder+dochter. 35 jaar geleden was vader al overleden, moeder kreeg nieuwe relatie. Slechts een jaar later overleed ook moeder en ook zij had het vruchtgebruik aan haar vriend overgelaten. Nu weet ik niet of de dochter het gedeelte van haar vader had geërfd of dit via langst leeft al heeft aan de moeder werd overgemaakt. In ieder geval: de vruchtgebruiker heeft dit zo'n keer of twee kunnen doen: telkens een relatie met weduwe + vruchtgebruik na haar overlijden. De dochter heeft effektief moeten wachten tot hij overleden was: het huis heeft jaren leeggestaan want hij woonde zelf bij de andere weduwe. 25 jaar nadat ook haar moeder was overleden kon de dochter eindelijk het niet-onderhouden huis verkopen.
Dochter heeft het verschillende keren voor het gerecht gebracht, maar verloren.
Nogmaals: ik weet niet of zij - net als jullie - volledige eigenaar was van de helft van haar vader.