Notaris 1 stelt een aangifte van nalatenschap. Daarin werd vastgesteld en vermeld dat een schenking onder levenden (1966) bestaat.
Notaris 1 maakt een afrekening met kosten en erelonen (tabel 1%, 0.75%,...van actief bruto) . Daarin wordt een factuur opgenomen van notaris 2 bij wie de schenking destijds gemaakt werd (forfait 50 Euro ereloon, 50 Euro aktekosten en 25 Euro registratie).
Even later komt er via notaris 1, een tweede factuur van notaris 2 voor uitvoeringsloon van de schenking. Een tweede factuur voor ereloon dus, maar deze keer berekend, als 2e notaris, op 50% van het bruto passief (dus +/- 1/2 van ereloon notaris 1).
Kan een cumul van erelonen zomaar? En waarom 2 facturen, met in de eerste een forfaitaire ereloon, en aktekosten die nochtans reeds betaald werden in 1966?
Blijkbaar bestaat ook voor testament een gelijkaardige regeling van uitvoeringsloon.
Het zal nu wel voor iedereen duidelijk zijn waarom zo aangedrongen wordt om zulke akten te laten opstellen via notarissen, natuurlijk zonder de toekomstige kosten te vermelden. Wat een goede investering!
