Moeder overleden. Vader hertrouwd met jongere vrouw.

Michelle1986
Topic Starter

Moeder overleden. Vader hertrouwd met jongere vrouw.

#1 , 15 mar 2014 14:47

Beste,

Misschien dat u mij even kan helpen voordat ik juridische inlichtingen inwin?

De situatie:
Broer en moeder zijn overleden. Vader (63) hertrouwt met vrouw (30) die twee eigen biologische kinderen heeft.
Zoon (35) van de vader wil weten waar hij staat.

Wat gebeurt er met het ouderlijk huis waar vader samen met tweede achtgenote woont na overlijden vader?
Kan zoon deze eigendom verkopen?
Voor hoeveel is ie eigenaar? 75%? (50% van de overleden moeder, en 25% van de vader?)
Of heeft de vrouw (30) hiervan het vruchtgebruik en kan de zoon dusver niets ondernemen en ziet hij zijn kapitaal bevroren?
Hoe kan dit laatste vermeden worden indien een realiteit?

Zoon wil namelijk nadenken over toekomstmogelijkheden en zou graag weten in hoeverre hij op een erfenis kan rekenen.
Situatie waar we zo constructief mogelijk mee willen omgaan.

Veel dank voor reactie.
Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 mar 2014 18:39

Waarschijnlijk is zoon nu blote eigenaar voor 50 % van de woning. Dus vader kan het huis niet zomaar weggeven of verkopen. Hij kan wel via testament ervoor zorgen dat 1/4 van de woning naar zijn huidige vrouw gaat. Deze kan echter enkel het vruchtgebruik van een halve (vaders deel) woning bekomen. Indien zij wil blijven wonen zal zij , na vaders dood, een halve huur moeten betalen aan de zoon. Deze toestand is moeilijk. Een verkoop en verdeling zal zich dan misschien opdringen. Noteer hierbij dat er dan wordt van uit gegaan dat die vrouw 20 jaar ouder is dan de zoon , om de tegenwaarde van het vruchtgebruik te bepalen.
Wat die zoon nu wel moet doen , voor zover het niet gebeurd is : de gelden die hij geerfd heeft van moeder ( in blote eigendom ) op zijn naam laten zetten. Dat deel kan hem dan niet meer afgepakt worden. Er zit wel vruchtgebruik op zolang vader leeft. Maar eens is het van hem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2014 19:48

Wordt de zoon na het overlijden van vader niet voor minstens de helft eigenaar van de woning (hypothese woning was van de huwgemeenschap van vader en moeder van zoon)? Kan hij dan de woning niet laten verkopen? Hij is niet verplicht in onverdeeldheid te blijven.

Reclame

wanton

#4 , 15 mar 2014 19:58

Is niet vanzelfsprekend. Er is niet echt een onverdeeldheid, omdat de echtgenote dan een stuk in vruchtgebruik heeft waarvan de zoon blote eigenaar is. En vruchtgebruik is heilig in dit land. Zij moet steeds akkoord gaan , maar kan eigenlijk niet gedwongen worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

patjebrussel

#5 , 16 mar 2014 11:24

Wordt de zoon na het overlijden van vader niet voor minstens de helft eigenaar van de woning (hypothese woning was van de huwgemeenschap van vader en moeder van zoon)? Kan hij dan de woning niet laten verkopen? Hij is niet verplicht in onverdeeldheid te blijven.
Al is hij voor 100% eigenaar, dan nog zit hij met een probleem.
Ik heb één zaak geweten in de familie waar de vruchtgebruiker verplicht was het vruchtgebruik op te geven, en dat na een jarenlange rechtszaak. Ik bespaar u de details, maar gaat om verloedering van de woning en dat de vruchtgebruiker nog eens is hertrouwt.
Ik geef de OP weinig kans.
Dringend tijd dat het vruchtgebruik wordt herzien in deze tijden van nieuw samengestelde gezinnen, hoge percentage scheidingen, en dergelijke.

bij ons is het net andersom : vruchtgebruiker zonder eigendomsdeel vraagt zelf om te verkopen (MAG die dat wel vragen ?), wij hebben onze strategie,...

Michelle1986
Topic Starter

#6 , 16 mar 2014 16:33

Ik dank jullie allen voor de verhelderende reacties.
Wie wil mag hier zeker nog iets aan toevoegen, maar nu zijn we al iets beter op de hoogte van bepaalde aspecten van de zaak.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”