verkoop eigendom

pds
Topic Starter

verkoop eigendom

#1 , 15 feb 2008 13:28

Beste,

Ik weet niet tot wie mij te richten ivm volgende situatie

Moeder en stiefvader(gehuwd) hebben samen een huis gekocht .Vorig jaar werd mijn moeder ernstig ziek .Toen hebben zij samen een huwelijkscontract laten opmaken .op hetzelfde moment heeft stiefvader een testament opgemaakt dat ik evenveel kan erven van een eigendom als mijn stiefbroer( dit is het kind van hem en mijn moeder ).

Helaas is mijn moeder nu overleden .Mijn stiefvader zegt nu dat hij het huis gaat verkopen en dat hij het volledige bedrag krijgt , want hij is van plan een nieuwe eigendom te kopen(in theorie). Hij zegt dus dat ik mijn erfdeel niet kan krijgen .

Nu zit ik met de vraag of dit idd zo maar kan .Ik dacht dat een testament steeds kan herroepen worden .heb ditr ook met hem besproken en ik kreeg van hem het antwoord ; tja , ik kan niet garanderen dat ik dat nooit zal doen.
Maw ,begrijp ik uit zijn reactie dat ik het erfdeel van mijn moeder sowieso kwijt ben en nooit zal erven van hem. Dat ik van hem niet erf , dat heb ik
ook nooit verwacht, gezien wij nooit een goede relatie met eljkaar gehad hebben .

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 feb 2008 19:19

Beste pds ,

U moet in deze zaak op uw strepen staan.
Een koppel dat huwt en waarbij er kinderen zijn uit een vorige relatie , moeten in hun huwelijkscontract en/of testament daarmee rekening houden. De rechten van die kinderen moeten gevrijwaard blijven.
Concreet : U erft de helft van de bezittingen van uw moeder. U bekomt alzo 1/4 deel van het huis, weliswaar in blote eigendom. Uw stiefvader bekomt altijd levenslange vruchtgebruik.
Dat wil ook zeggen dat die het huis niet kan verkopen zonder uw tussenkomst en de eventuele vergoeding van uw deel.
Ik durf veronderstellen dat die clausule in het huwelijkscontract staat. De formule 'langst leeft , al heeft' is slechts van toepassing voor gemeenschappelijke kinderen. Dus het kan best dat uw halfbroer nu niks ontvangt. En dat uw stiefvader u niets meer geeft , zodat uw halfbroer uiteindelijk 3/4 deel bekomt van het totaal.
Maar uw moeders deel kan men U niet afpakken.Zorg dat de notaris uw rechten verdedigt.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pds
Topic Starter

#3 , 15 feb 2008 21:27

Beste pds ,

U moet in deze zaak op uw strepen staan.
Een koppel dat huwt en waarbij er kinderen zijn uit een vorige relatie , moeten in hun huwelijkscontract en/of testament daarmee rekening houden. De rechten van die kinderen moeten gevrijwaard blijven.
Concreet : U erft de helft van de bezittingen van uw moeder. U bekomt alzo 1/4 deel van het huis, weliswaar in blote eigendom. Uw stiefvader bekomt altijd levenslange vruchtgebruik.
Dat wil ook zeggen dat die het huis niet kan verkopen zonder uw tussenkomst en de eventuele vergoeding van uw deel.
Ik durf veronderstellen dat die clausule in het huwelijkscontract staat. De formule 'langst leeft , al heeft' is slechts van toepassing voor gemeenschappelijke kinderen. Dus het kan best dat uw halfbroer nu niks ontvangt. En dat uw stiefvader u niets meer geeft , zodat uw halfbroer uiteindelijk 3/4 deel bekomt van het totaal.
Maar uw moeders deel kan men U niet afpakken.Zorg dat de notaris uw rechten verdedigt.

Groeten.

Bedankt voor deze snelle verduidelijking .Er is idd een huw.contract met daarin wie langst leeft al.Ik heb er absoluut geen probleem mee dat mijn stiefbroer meer krijgt dan mij, ik wil enkel het deel dat mij toekomt maar mijn stiefvader zegt dat hij alleen daarover te beslissen heeft .dat hij ook het bedrag kan vastzetten op een bank , waar hij dan verder de intresten van heeft .En dat ik zal moeten wachten tot wanneer hij sterft om dan mijn moeders erfdeel te krijgen.
mvg

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”