adoptie schenking aan stiefkleinkinderen

stiefadoptiekind
Topic Starter

adoptie schenking aan stiefkleinkinderen

#1 , 11 apr 2014 09:43

Beste

Mijn stiefvader heeft mij geadopteerd toen ik 30 jaar was. Via gewone adoptie dus.
Hij heeft een zoon uit een vorig huwelijk, waar hij al 40 jaar geen contact meer mee heeft.
mijn stiefvader wil nu graag mijn kinderen een financiële schenking doen, maar zijn mijn kinderen officieel wettelijk zijn kleinkinderen of zijn het 'vreemden'. Niet verwant dus.
Ik weet wel dat ik van de ouders van mijn stiefvader niet kon erven omdat wij geen familie zijn, dit is enkel zo bij volle adoptie.
Indien mijn kinderen als 'niet verwant' staan, kan zijn zoon later dit deel toch terugeisen ?

Bedankt

Jenny

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 apr 2014 17:21

U was geen bloedverwant van de ouders van uw vader-adoptant , maar uw kinderen kunnen wel erven van uw vader. Zij zijn verwant.
Maar dat verandert niets aan de beperking dat hij in principe slechts 1/3 van zijn vermogen kan schenken aan uw kinderen. Zijn zoon en uzelf hebben allebei recht op 1/3 , zelfs na 40 jaar.
Uw stiefvader kan wel de helft weggeven ( en meer) als u akkoord gaat dat uw deel rechtstreeks naar uw kinderen gaat.
Best is toch voldoende te voorzien voor zijn zoon.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”