geschonken auto

Joni Rinsampessy
Topic Starter

geschonken auto

#1 , 22 feb 2008 13:19

WIE KAN MIJ HELPEN???!!!

Mijn moeder heeft de relatie met haar vriend verbroken, en hij doet alles om haar terug te pakken. De man heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis en is knettergek!
Mijn moeder heeft 2 jaar geleden voor haar verjaardag een autootje van hem gekregen. Hij heeft deze dus betaald, hij heeft de aankoopbon nog, maar de auto staat vanaf het begin op mijn moeders naam.
Nu wil hij de auto terug en als mijn moeder hem de auto niet teruggeeft wil hij er een rechtzaak van maken.
Het lijkt mij dat dit hem niet gaat lukken. Als ik iemand 100 euro geef en ik heb daar een bonnetje van en ik wil het een jaar later toch terug hebben, dan kan dat toch niet, eens gegeven blijft gegeven toch?
Of maakt hij toch kans met een rechtzaak?

HELP HELP HELP want ik heb er geen verstand van
alvast bedankt, groetjes joni

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 feb 2008 10:57

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.”(Burgerlijk Wetboek).

Een auto is een roerend goed,zodat degene die hem bezit geacht wordt er ook de eigenaar van te zijn,tenzij BEWIJS van het tegendeel te leveren door wie er aanspraak op maakt.Factuur en betaalbewijs zijn op zich niet zulk bewijs.

Wel kan de vriend aanvoeren dat de auto deel uitmaakte van de onverdeeldheid die uit de boedelvermenging van de partners ontstond.In dat geval kan de rechter eventueel een notaris belasten met de vereffening en verdeling van die onverdeeldheid,inclusief de auto.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts

Joni Rinsampessy
Topic Starter

#3 , 25 feb 2008 14:15

hallo en bedankt voor uw antwoord, alleen snap ik er niet zo veel van hahaha. ik ben niet zo goed in die encyclopedietaal....
mijn moeder en haar ex-vriend hebben geen samenlevingscontract of iets dergelijks afgesloten als u daar op doelt met de inboedel....?
hij heeft alleen de auto betaald, maar aan haar gegeven. dan is dat toch een schenking?

groetjes

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”