hoe mezelf stellen

moederke
Topic Starter

hoe mezelf stellen

#1 , 06 mar 2008 15:03

ik ben gescheiden vrouw met 2 volwassen kinderen, mijn vriend heeft 1 volwassen kind. Samenwonend.
Samen willen we een huis kopen. Ik heb de helft van het kapitaal vanuit mijn vorig huwelijk. voor de rest zou mijn vriend een lening nemen met mijn deel als borg.
Wat als er 1 van ons komt te overlijden of je weet nooit uit elkaar zouden gaan.
Ik moet erbij zeggen dat mijn vriend wenst dat zijn kind de helft van het huis erft en mijn kinderen mijn helft van het huis moeten delen dit omdat hij nu meer inkomen heeft dan ik .
Wat met de lening indien hij komt de overlijden.
Wat bij een eventuele scheiding.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 06 mar 2008 17:04

ik ben gescheiden vrouw met 2 volwassen kinderen, mijn vriend heeft 1 volwassen kind. Samenwonend.
Samen willen we een huis kopen. Ik heb de helft van het kapitaal vanuit mijn vorig huwelijk. voor de rest zou mijn vriend een lening nemen met mijn deel als borg.
Wat als er 1 van ons komt te overlijden of je weet nooit uit elkaar zouden gaan.
Ik moet erbij zeggen dat mijn vriend wenst dat zijn kind de helft van het huis erft en mijn kinderen mijn helft van het huis moeten delen dit omdat hij nu meer inkomen heeft dan ik .
Wat met de lening indien hij komt de overlijden.
Wat bij een eventuele scheiding.
Dit is geen juridisch antwoord, maar ik zou mezelf of mijn deel van het huis nooit als borg stellen voor de lening van uw vriend. Waarom heeft hij eigenlijk een borg nodig?

Dat van dat meer inkomen dan jij vind ik een rare hersenkronkel en doet bij erfenisrechten niets ter zake ... Als één van jullie overlijden, zullen de wettelijke regels gevolgd worden voor de erfenis, ongeacht jullie inkomen voor overlijden.

Mijn buikgevoel zegt:

OFWEL trouwen met scheiding van goederen zodat bij een eventuele scheiding u sowieso uw deel van het huis terug recupereert.

OFWEL feitelijk of wettelijk samenwonen en het huis aankopen met een tontine of beding van aanwas ... om weeral uw deel bij scheiding te recupereren.

Om van elkaar te erven bij overlijden zal mogelijk een testament nodig zijn (afhankelijk van of u trouwt of niet).

Ik zou hiervoor eens langsgaan bij een notaris.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wanton

#3 , 07 mar 2008 17:59

Beste moederke,

indien je niet aan trouwen toe bent , zou ik U aanraden een verklaring van 'wettelijk samenwonende' te ondertekenen op uw gemeentehuis. Binnen dit systeem van scheiding van goederen behoudt ieder zijn goederen en zijn inkomsten. Wat sinds vorig jaar interessant is aan dit systeem is , dat de overlevende partner het vruchtgebruik van de gezinswoning automatisch erft. Bovendien kan via testament meer overgedragen worden , wat goedkoper uitkomt dan de tontine. Maaar vermits ieder kinderen heeft uit een vorige relatie kunnen jullie mekaar niet veel laten erven. Die kinderen gaan voor.
Best is idd. geen borg te staan voor zijn lening , niet met uw helft van het huis noch persoonlijk. Zijn deel van het huis moet , in hypotheek , voldoende zijn als borg. De bank zal waarschijnlijk ook een schuldsaldoverzekering vragen. Bij zijn overlijden zal deze verzekering zijn schuld volledig betalen.
Indien één van beiden overlijdt , behoudt de overlevende partner zijn deel in de woning en bekomt dus automatisch het vruchtgebruik van de woning , zodat die levenslang kan blijven wonen. De kinderen van de overledene erven de blote eigendom van diens helft van de woning. Zij kunnen niet de partner uit de woning zetten.
Bij een scheiding , zal er mi. een boedelscheiding met verkoop volgen. Uzelf int uw helft van de verkoopprijs. Zijn deel wordt eerst gebruikt voor de terugbetaling van de lening.
Vraag een notaris uitleg bij uw concrete situatie.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 08 mar 2008 10:21

Bij ontbreken van huwelijk,WETTELIJK samenwonen,testament geldt bij overlijden van de eerststervende : “Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte,ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld...”(Burgerlijk Wetboek).

De eerststervende laat slechts zijn helft van het huis na.Uw partner en zijn kinderen die niet uw kinderen zijn erven niet van u en omgekeerd.

De lening van uw partner en uw borg blijven bij overlijden en uit elkaar gaan doorlopen.Een schuldsaldoverzekering kan vroegtijdig overlijden opvangen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”