Vruchtgebruik en erfdeel na overlijden man (2°de huwelijk)

cissep
Topic Starter

Vruchtgebruik en erfdeel na overlijden man (2°de huwelijk)

#1 , 12 jun 2014 13:49

Hallo,

even de situatie schetsen:

Jos en Emma zijn gehuwd in 1959 (met huwelijkscontract) en hebben 3 kinderen uit dit huwelijk. Emma overlijdt in 1990 waardoor Jos 50% erft v/d gezinswoning en het vruchtgebruik over de andere 50%, de 3 kinderen worden blote eigenaar v/d overige 50 %.
Jos hertrouwt in 1993 met Annie onder het wettelijk stelsel. Er zijn geen kinderen uit dit huwelijk. Annie heeft 2 kinderen uit een vorig huwelijk. Annie en Jos zijn momenteel 73 jaar oud.
Momenteel is Jos hulpbehoevend en zal waarschijnlijk naar een rusthuis moeten. 2 v/d 3 kinderen willen Annie zo snel mogelijk het huis uit om het op te knappen en te verkopen. Volgens de notaris kan Annie niet in de gezinswoning blijven bij overlijden van Jos. Er is geen testament opgemaakt door Jos.

Mijn vragen:

1. Wanneer Jos naar een rusthuis moet en er dan ook zijn domicilie heeft, kan Annie dan nog in de woning blijven?
2. Heeft Annie recht op een deel v/d erfenis van Jos of een deel v/h geld bij verkoop v/d gezinswoning teneinde toch niet volledig in de kou te moeten staan?

Dank bij voorbaat
C.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 jun 2014 14:10

1. het blijft de gezinswoning voor Annie : die kan blijven wonen.
2. Indien Jos overlijdt : de kinderen worden volle eigenaar van de helft van het huis , dat van moeder afkomstig is. Van vaders helft krijgen zij dan de blote eigenom , maar Annie heeft het vruchtgebruik van die halve woning. Het zal niet zo simpel zijn om haar te verplichten uit het huis te vertrekken. Ik ga dus niet akkoord met de notaris. Zij zou wel een halve huur moeten betalen. Wanneer er toch een overeenkomst zou komen dat zij vertrekt en het huis verkocht wordt , moet zij vergoed worden voor dat vruchtgebruik. En dat kan een ferme som betekenen.
Verder heeft zij , buiten haar deel van de gemeenschappelijke goederen , recht op het vruchtgebruik van alle andere, roerende en onroerende, goederen van Jos. Zij kan steeds vragen dat haar het vruchtgebruik vergoed wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

cissep
Topic Starter

#3 , 12 jun 2014 19:26

Bedankt voor de reactie. Maar de notaris was formeel bij overlijden van Jos: Annie heeft geen been om op te staan. Ze kan enkel blijven indien ze een halve huur zou betalen zoals je zegt maar de kinderen van Jos gaan hier niet mee akkoord. Zij willen Annie zo snel mogelijk uit het huis om het te kunnen verkopen.

Reclame

wanton

#4 , 12 jun 2014 20:28

Dat van die halve huur is zonder twijfel.
Maar in dit land is vruchtgebruik heilig : het zal mi. heel wat voeten in de aarde nodig hebben om haar uit het huis te krijgen, ook via de rechtbank. En men zal een serieus bedrag moeten betalen aan die vrouw.
Toet-anch-Amon

Mariette

#5 , 13 jun 2014 01:37

voor de tabellen Ledoux ter bepaling van de afkoopwaarde van het vruchtgebruik : http://www.gendec.be/fileadmin/files/ge ... 120604.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

cissep
Topic Starter

#6 , 14 jun 2014 12:44

Stel dat Annie akkoord gaat met het afkopen v/h vruchtgebruik en de kinderen zo voor 100% de volle eigendom krijgen. Het percentage waarop Annie recht heeft, wordt dit bepaald op de schattingswaarde v/d woning of is dit op de effectieve verkoopprijs? En inndien dit op de effectieve verkoopprijs is en de kinderen willen nog renovatiewerken laten uitvoeren, moet Annie dan ook haar deel in de renovatiewerken betalen?

Mariette

#7 , 14 jun 2014 13:22

De afkoopwaarde van het vruchtgebruik wordt berekend op de effectieve verkoopprijs.

Ze heeft vruchtgebruik op de helft van de woning.

Hoe het zit met de renovatiewerken die zouden worden uitgevoerd alvorens te verkopen, weet ik niet.
Me dunkt heeft een vruchtgebruiker totaal geen verplichting om zulke renovatiewerken mee te betalen.

wanton

#8 , 14 jun 2014 18:32

Renovatiewerken vallen ten laste van volle en/of blote eigenaars.
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 14 jun 2014 18:41

Het hangt er ook vanaf waaruit die renovatiewerken bestaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#10 , 14 jun 2014 23:45

Het hangt er ook vanaf waaruit die renovatiewerken bestaan.
Dat is voor mij toch iets meer dan een ruit vervangen of een klink repareren.
Renovatie : dak vernieuwen , ramen vervangen, nieuwe keuken ,.... Dat zijn zaken die betrekking hebben op de essentie van het gebouw.
Toet-anch-Amon

cissep
Topic Starter

#11 , 15 jun 2014 13:38

OK hartelijk bedankt voor de reacties. Nu weet Annie waar ze staat en zal de notaris zeker nog eens bezocht worden. Het ziet er dan toch iets beter uit dan gedacht.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”