wagen

rambo0
Topic Starter

wagen

#1 , 20 jun 2014 06:10

even een kort vraagje:

Mijn vader heeft bij zijn overlijden 1 wagen nagelaten. Zijn vriendin (niet getrouwd, geen samenlevingscontract maar wel een testament voor het vruchtgebruik, geen goederen) mocht daar voorlopig mee blijven rijden omdat ze geen andere wagen had. Door recente gebeurtenissen (grote bedragen geld van zijn rekening gehaald zonder volmacht de dag van zijn overlijden) wil ik nu graag de auto terug. Zij zegt dat er geen aankoopfactuur van de wagen is. Wel is het zo dat de wagen ingeschreven staat op mijn vaders naam, alsook de verzekering.(Zij rijdt ook nog altijd op mijn vaders verzekering) De aankoopfactuur terugvinden is moeilijk daar de auto in duitsland is aangekocht.

Wat kan hieraan gedaan worden?

dank voor het antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 jun 2014 11:20

Indien zijn vriendin het vruchtgebruik heeft van uw vaders nalatenschap , mag zij de auto blijven gebruiken. Dat is nu eenmaal de betekenis van vruchtgebruik. Zij dient wel de wagen en vooral de verzekering op haar naam te zetten.
Dat zij zich geld heeft toege-eigend staat daar los van. Dat is diefstal en fraude.Dat dit zonder volmacht is gebeurd kan ook niet tenzij het via bankkaart is gedaan.Dit is wel beperkt. Interpelleer daarover ook de bank. En dien klacht in. U gaat successiererechten betalen op gelden die u niet in handen krijgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rambo0
Topic Starter

#3 , 21 jun 2014 00:58

Bedank voor het antwoord, de vriendin heeft niet het vruchtgebruik. Ondertussen heb ik de aankooppapieren van de wagen kunnen bemachtigen. Nu hoor ik vandaag dat de auto deze namiddag gekeurd is voor verkoop. Kan dit zomaar?

Het geld is idd afgehaald met een bankkaart. Vader kon dit niet meer, hij was volledig verlamd. Ik heb een eindje geleden contact opgenomen met de bank en kan de uittreksels van zijn rekening niet meer verkrijgen zeiden ze daar. Ook niet met een papier van erfrechtverklaring. Morgen zal ik nogmaals contact opnemen met de bank, notaris en eventueel een advocaat. Want dit kan toch niet?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 jun 2014 12:52

Verschillende elementen in uw uitleg kloppen niet.

U schrijft eerst dat de vriendin via testament het vruchtgebruik heeft gekregen van de erfenis. Aangezien de auto daartoe behoort heeft ze ook vruchtgebruik van de auto. Ze kan de auto wel niet voor eigen rekening verkopen.

Dat u de recente uittreksels, als erfgenaam, niet kunt krijgen is onmogelijk.
Hoe weet u, zonder inzicht in de rekeninguittreksels, dat er kort voor het overlijden belangrijke sommen zijn afgehaald?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”