Mijn moeder is onlangs overleden en ik ben van plan de aangifte van nalatenschap zelf op te stellen.
Toch heb ik daarbij enkele vragen, vooral wat de verdeling van een onroerend goed (woning) betreft en omdat mijn moeder tweemaal gehuwd (en weduwe) is geweest.
Ter verduidelijking enige historiek.
Mijn stiefvader is een tiental jaren geleden overleden en liet als enige reservataire erfgenamen mijn moeder en mijn halfzuster na.
Er was geen huwelijkscontract noch testament of schenking.
De nalatenschap van het onroerend goed (woning) kwam dus toe aan mijn moeder voor 1/2 V.E. en 1/2 V.G. en aan mijn halfzuster voor 1/2 N.E.
Nu mijn moeder overleden is, houdt het vruchtgebruik op en ik ga ervan uit dat mijn halfzuster nu de 1/2 V.E. van de woning erft ( = 1/2 V.G. van moeder + 1/2 N.E. van halfzuster) alsook 1/4 V.E. uit de nalatenschap van mijn moeder of in totaal dus 3/4 V.E.
Ikzelf zou 1/4 V.E. verkrijgen van de woning uit de nalatenschap van mijn moeder.
Zo mijn redenering klopt, hoe formuleer ik dat correct in de aangifte van nalatenschap?
Nog een bijkomend vraagje : is de woning te beschouwen als een 'eigen goed' van mijn overleden moeder en wordt die voor de helft van de geschatte verkoopwaarde opgenomen in de aangifte?
Alvast bedankt voor jullie antwoord(en).