kan mijn zus huis te koop zetten zonder mij?

Feliks
Topic Starter

kan mijn zus huis te koop zetten zonder mij?

#1 , 27 jun 2014 15:49

Mijn moeder heeft ernstige dementie en is sedert januari opgenomen. Van mijn zus hoorde ik vorige week dat mijn moeder haar vaste verblijfplaats de instelling is. Nu wil mijn zus, daar ze gevolmachtigd is (voor lopende zaken; wist ik) de villa te koop zetten. De notaris van mijn moeder (vader is in 2013 overleden) antwoordde op mijn vraag wie de ev. executeur-t. is dat hij dat niet mag zeggen.
En dat mijn zus, geheel zelfstandig mag handelen,niet alleen voor de lopende zaken maar
inclusief de villa te koop zetten (HEH?) en dat ze mij (mede-erfgenaam) daar niet eens in moet kennen. Wij 2 zijn de enige kinderen en erfgenamen! Zij alleen mag alle officiele stukken tekenen.
De notaris beweerde wel dat hij mijn zus heeft aangeraden contact met mij op te nemen.
Moet ik dit vertrouwen? Klopt dit wel?
Mijn moeder en zus hebben al eerder rare dingen gedaan.
Oja, ik woon in NL. En mijn zus en ik liggen elkaar helaas (karakter)niet en mijn moeder en zus liggen elkaar wel.

Graag uw mening.

Assepoester

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 27 jun 2014 16:19

Als U meerderjarig bent, en mede-eigenaar bent van die woning, en er is geen geschreven testament die een wijziging brengt dat U onterft, kan uw zus nooit uw ouderlijke thuis verkopen zonder uw handtekening.
Zelfs uw moeder kan dit niet, omdat een deel van de erfenis van uw gestorven vader al bij U zit.

Als die notaris onwettelijke info geeft, vraag dit op papier te zetten of neem het gesprek op met de notaris. Bezorg dat gesprek aan de kamer der notarissen.

wanton

#3 , 27 jun 2014 17:00

Ik vermoed dat uw ouders gehuwd waren met de clausule 'langst leeft, al heeft' , en dan is uw moeder na vaders overlijden de enige eigenaar van de woning. Zij kan dan ook alleen beslissen ie villa te verkopen. En als uw zus de nodige volmacht heeft of voorlopig bewindvoerder is , kan zij die beslissing nemen ipv moeder. Misschien moet zij wel een akkoord vragen van de vrederechter.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2014 17:10

Is uw zus voorlopig bewindvoerder aangesteld door de rechtbank? Deze 'kan' inderdaad vb indien er onvoldoende geld is om verblijf in rusthuis te betalen.
http://www.elfri.be/voorlopige-bewindvoerder" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kbs-frb.be/uploadedfiles/201 ... b_3108.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Niets belet u naar vrederechter te stappen om de beslissing aan te vechten.
Trouwens als familie had u zo wie zo uitgenodigd moeten worden bij zitting vrederechter bij de aanstelling van de bewindvoerder.
In principe kunnen beide kinderen mee verplicht worden om in onderhoud ouder bij te dragen in verhouding met hun inkomen.
Trouwens ipv verkoop kan het huis ook verhuurd worden en dus inkomen genereren.

Ook de activiteiten van een bewindvoerder zijn aan controle onderhevig -- jaarlijks verslag en wat er is betaald aan wie en voor wat vragen kunnen dan zeker gesteld worden.

giserke

#5 , 27 jun 2014 19:15

Ik vermoed dat uw ouders gehuwd waren met de clausule 'langst leeft, al heeft' , en dan is uw moeder na vaders overlijden de enige eigenaar van de woning. Zij kan dan ook alleen beslissen ie villa te verkopen. En als uw zus de nodige volmacht heeft of voorlopig bewindvoerder is , kan zij die beslissing nemen ipv moeder. Misschien moet zij wel een akkoord vragen van de vrederechter.
Het begrip 'langst leeft, al heeft' heeft toch niet de betekenis wat U hier schrijft: http://www.notaris.be/faq/algemeen/wat- ... ng/12/35/1" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton

#6 , 27 jun 2014 19:35

En waarom denkt u dat dat niet zo zou zijn?
De ouders kunnen via (wijziging van) huwelijkscontract overeenkomen dat , bij overlijden van de eerste partner , de andere alle goederen uit de gemeenschap erft. De kinderen krijgen dan nog niets.
Dit is volgens mij te verklaren door de woorden van de notaris : de zus die een algemene volmacht heeft van moeder, die alleen eigenaar is.
Toet-anch-Amon

scorpioen

#7 , 27 jun 2014 19:44

Werd door de vrederechter een voorlopig bewindvoerder aangesteld? Ik vermoed van niet. U kan hiertoe zelf een procedure opstarten. Dan kan uw zus de woning niet verkopen. De voorlopig bewindvoerder kan dit eventueel wel, maar hij zal dan het geld beheren.

wanton

#8 , 27 jun 2014 20:38

Voor een algemene volmacht bij notariële akte vanwege moeder ten gunste van haar dochter , is het akkoord van de zoon niet nodig.
De vraag kan wel gesteld worden : was moeder op dat moment wel helder van geest en besefte zij wat één en ander betekende.
Toet-anch-Amon

Feliks
Topic Starter

#9 , 27 jun 2014 21:37

Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb, evenals mijn zus getekend dat mijn moeder het vruchtgebruik van het huis heeft (n.a.v. overlijden onze vader). Ik weet niet of mijn zus bewindvoerder is.
Hoe kan ik dat te weten komen?Aan wie vraag ik dat? En ook of wij beiden, de 2 dochters, gedeeltelijk eigenaar zijn van het huis.
De info dat mijn zus geheel zelfstandig, zonder mij erin te kennen, het huis kan verkopen(evenals inboedel) is mij mondeling (telefonisch) door een medewerker
van het notariskantoor gezegd. Ik begrijp dat ev. foute info van de notaris op papier moet staan; moet het ook van de notaris zelf zijn?
Voor alle helderheid: ik ben gelukkig gezond van geest en lichaam zodat er geen reden voor ev. onterving is.
Heb nog een vraag: Mijn zus lijkt haast te hebben om het huis te verkopen nu mijn moeder officieel in de instelling haar verblijfplaats heeft.
Zij zegt zelf ook niet te weten of er een testament is. Mijn moeder heeft mij enkele jaren geleden gezegd dat deze notaris executeur-t. is.
liggen de kaarten anders als er wel een testament blijkt te zijn? vb. i.v.m. met successierechten...?

Assepoester

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 27 jun 2014 21:44

Wie is eigenlijk de eigenaar van die villa?
Eén en ander lijkt niet te kloppen in de uitleg die u geeft.

Ga eerst na wie de eigenaar is van de woning.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#11 , 27 jun 2014 21:51

Ik denk dat u best eens langs gaat bij een Registratie kantoor in uw buurt en de eigendomsverhouding vraagt van de betreffende villa. Indien uw moeder niet de enige eigenaar in volle eigendom is , zullen julle wel een deel in blote eigendom hebben. De villa kan dan niet verkocht worden zonder akkoord en tussenkomst van alle betrokkenen.
Toet-anch-Amon

Franciscus

#12 , 27 jun 2014 22:41

ALS u getekend hebt dan is dat niet voor vruchtgebruik. Langslevende heeft zeker wat gezinswoning betreft vruchtgebruik.
Als we ervan uitgaan dat de woning gemeenschappelijk was dan bent u en uw zus voor ieder 1/4 eigenaar (geen rekening houdend met reservataire gedeelte testament).
Wat u mogelijk getekend hebt is een document voor de erfenisrechten betaling van de successierechten.

Als u de notaris die u al vermeld hebt niet vertrouwd - kies dan zelf een notaris en vraag deze om alles na te gaan - gaat u dan wel wat geld kosten maar dan bent u zeker.
Anders dient u zelf de documenten op te vragen bij de registratie waar villa staat.

Lanox

#13 , 27 jun 2014 22:46

Misschien een domme vraag waar iedereen hier aan voorbij gaat, maar u geeft aan in Nederland te wonen, woont uw moeder ook in Nederland? Zo ja, dan is de Belgische wetgeving niet van toepassing en gaat u hier niet veel nuttig advies krijgen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”