moeder moet betalen

mia15
Topic Starter

moeder moet betalen

#1 , 03 jul 2014 14:49

hoeveel is de prijs per dag om bij moeder een oogje in het zeil te houden
zij is 90 jaar woont alleen naast mijn zus
is niet bedlegerig en nog goed te been
mijn zus doet de poets was en strijk gaat met haar naar de dokter
nu vraagt zij een prijs per maand
op hoeveel heeft ze recht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jul 2014 15:07

hoeveel is de prijs per dag om bij moeder een oogje in het zeil te houden
zij is 90 jaar woont alleen naast mijn zus
is niet bedlegerig en nog goed te been
mijn zus doet de poets was en strijk gaat met haar naar de dokter
nu vraagt zij een prijs per maand
op hoeveel heeft ze recht
Dit is een juridisch forum. Plaats een annonce in de koopjeskrant of dergelijke.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

duma

#3 , 03 jul 2014 15:19

?? Ik begrijp je reactie niet goed, roharro.

De zus van TS zorgt blijkbaar (op sommige vlakken) voor hun 90-jarige moeder en vraagt daarvoor een financiële compensatie. TS wil weten hoeveel de zus mag vragen.

Reclame

mia15
Topic Starter

#4 , 03 jul 2014 15:42

ja zo is het

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2014 15:51

Met dienstencheques € 9 per uur. Maar gebruik van auto kan niet ...dus bij verplaatsingen ook nog een taxicheque.
Voor familie kan dat echter niet.

Bestaat wel de mogelijkheid om zo te werken. http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8588,d.ZGU" onclick="window.open(this.href);return false;.

Mariette

#6 , 03 jul 2014 15:55

Als richtprijs kan je misschien de standaardprijzen van dienstencheques nemen: op dit ogenblik 9 euro per uur (dit is : zonder belastingsaftrek).

Voor poetsen en strijken betaalt mijn moeder een poetsmevrouw met dienstencheques en haar strijk wordt eveneens met dienstencheques door de strijkcentrale gedaan. U kan bij zo'n strijkcentrale de prijs per kledingstuk gaan halen, of gewoon ook 9 euro/uur aanrekenen.

Voor de begeleiding naar artsen en zo is een goede basis de prijzen van de vrijwillige Minder Mobielen Centrale aan te houden. Ik heb ze niet bij de hand, maar zijn vast te vinden bij uw plaatselijke OCMW diensten o.i.d.
Die bepalen de prijs à ongeveer 0.5 euro per rit + 0.15 euro per kilometer en dan nog x euro per uur indien men moet blijven en wachten.

Dit lijken me redelijke vergelijkingen. De tijd dat enkel de dochter voor de volledige begeleiding zorgde is voorbij. Nu de meeste mensen dan nog buitenshuis werken en zelf gebruik maken van een poets- en strijkdienst, lijkt het me dan ook logisch om voor die diensten vergoed te worden.

Rica

#7 , 04 jul 2014 10:05

Men doet er ook goed aan een zorgovereenkomst op te stellen die best door alle betrokkenen (cf alle kinderen en moeder) wordt ondertekend. Dit voorkomt eventuele latere discussies bij de verdeling van de nalatenschap. De zorgovereenkomst heeft ook het voordeel dat alle betrokkenen inzicht hebben in de zwaarte van de opgenomen zorglast, die vaak onderschat wordt. De zorgovereenkomst kan aangepast worden als de zorglast wijzigt. Zolang de vergoeding niet hoger is dan de vergoedingen, geldend voor vergelijkbare dienstverlening op de markt (cf vergoeding professionelen en/of vergoeding vrijwilligers) leest men in rechtsleer dat er geen sprake is van een vermomde schenking.

Rica

#8 , 04 jul 2014 10:05

Men doet er ook goed aan een zorgovereenkomst op te stellen die best door alle betrokkenen (cf alle kinderen en moeder) wordt ondertekend. Dit voorkomt eventuele latere discussies bij de verdeling van de nalatenschap. De zorgovereenkomst heeft ook het voordeel dat alle betrokkenen inzicht hebben in de zwaarte van de opgenomen zorglast, die vaak onderschat wordt. De zorgovereenkomst kan aangepast worden als de zorglast wijzigt. Zolang de vergoeding niet hoger is dan de vergoedingen, geldend voor vergelijkbare dienstverlening op de markt (cf vergoeding professionelen en/of vergoeding vrijwilligers) leest men in rechtsleer dat er geen sprake is van een vermomde schenking.

Rica

#9 , 04 jul 2014 10:05

Rica

#10 , 04 jul 2014 10:05

Rica

#11 , 04 jul 2014 10:05

Rica

#12 , 04 jul 2014 10:12

SORRY voor het meermaals doorsturen van mijn berichtje!!! PC zat vast maar stuurde blijkbaar de berichtjes tóch door... SORRY!!!

wanton

#13 , 04 jul 2014 10:31

Rica , u kan die verwijderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”