Huwelijk scheiding van goederen + Valkeniers + nieuw kind

LievenVE
Topic Starter

Huwelijk scheiding van goederen + Valkeniers + nieuw kind

#1 , 05 jul 2014 15:35

Hallo,

We gaan over een paar maanden trouwen met een huwelijkscontract van zuivere scheiding van goederen. Zelf heb ik een dochter van 14 jaar uit een vorige relatie; mijn vriendin is een pak jonger en heeft geen kinderen. De relatie tussen ons drie is zeer goed.

Wat zal nu gebeuren als ik kom te overlijden (de kans is nu eenmaal groter aangezien ik 18 jaar ouder ben)? Dan nemen we aan dat mijn toekomstige echtgenote het vruchtgebruik op mijn gans nalatenschap (onroerende en roerende goederen) zal krijgen, en mijn dochter de blote eigendom. Echter zal mijn dochter een pak successierechten moeten betalen voor de erfenis van die blote eigendom en moet ze bovendien wachten tot het overlijden van mijn echtgenote alvorens ze volle eigenaar wordt van mijn vermogen en er aldus van kan genieten. Tot dan is mijn dochter wel blote eigenaar maar kan ze er eigenlijk niets mee doen.
Daarom denken we er aan om een clausule te laten inlassen in het huwelijkscontract waarbij de langstlevende enkel over het vruchtgebruik op de gezinswoning zal kunnen beschikken, de zogenaamde wet Valkeniers.

De vraag die we ons nu stellen is de volgende: wat als we nu samen nog een kind zouden krijgen? Worden mijn beide kinderen (uit vorige relatie + huidige relatie) wat betreft erfrecht eigenlijk dan volledig gelijk behandeld? Met andere woorden, in die situatie zou mijn echtgenote het vruchtgebruik op de gezinswoning krijgen en zou de blote eigendom van deze gezinswoning alsook de rest van mijn vermogen (roerend + onroerend) in volledige eigendom komen van beide kinderen (in gelijke helften). Klopt dit? Of wordt een onderscheid gemaakt tussen de kinderen uit een vorige relatie (VOOR het ondertekenen van het huwelijkscontract met de optie Valkeniers) en die uit de huidige relatie (dus NA het ondertekenen van het huwelijkscontract).

Alvast bedankt voor enige reactie.

Groeten,
Lieven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jul 2014 17:49

Al uw eigen kinderen -uit alle relaties geboren- erven exact hetzelfde van u, tenzij u daar bij testament van afwijkt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”