woning schenken of verkopen

danywvl
Topic Starter

woning schenken of verkopen

#1 , 06 jul 2014 09:44

:?: Hallo
Ik heb hier een vraag mijn vader is 6 maand geleden overleden en nu zou mijn moeder haar huis willen schenken of verkopen aan mij wat mogelijk is volgens de wet.
Ik heb ook nog een zuster maar die komt al jaren niet meer naar huis .
Zou mijn moeder dat kunnen of moet mijn zuster daar dan ook haar deel van hebben of hoe gaat dat in zijn werk ?
Als er iemand ons daar raad zou kunnen over geven?
Alvast Bedankt
Mvg Dany

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2014 14:04

Een ouder kan zijn kind niet onterven. Uw zuster zal dus evenveel erven als jijzelf. Jij kan het huis wel aankopen, maar dan zal je de helft van de waarde aan je zuster moeten betalen.

wanton

#3 , 06 jul 2014 17:02

Iets concreter : jij en je zuster hebben reeds 1/4 van het huis in blote eigendom. Als jij het huis wil kopen , moet uw zuster mee verkopen. Zij moet dus ook vergoed worden voor haar deel van het huis. Uw moeder ontvangt de helft plus de tegenwaarde van het vruchtgebruik van de andere helft. Het kan zijn dat de waarde van hetgeen jullie hebben ipv 25 % slechts 15 % bedraagt.
Uw enige voordeel is dat je slechts 2.5 % aan registratierechten betaalt tegenover de normale 10 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”