Men is stervende en wil op het laatst moment (om successierechten te drukken) nog voor notaris schenking doen aan 3 of 7 %.
1)Schenking ( roerend)aan vreemden of verre familie aan 7% of schenking aan kinderen aan 3%. Dit is perfect mogelijk volgens mij.
2)Schenking van onroerend goed is moeilijk gezien men niet veel tijd heeft( ongeneselijk ziek)
Als dit onroerend goed vlug kan verkocht worden ( niet aan diegenen die de schenking krijgen), dan nog kan het 4 maand duren voor men zijn geld krijgt om dit te kunnen schenken.
Ik dacht ergens begrepen te hebben dat men dan een “te goed” heeft, wat men dan wel wettelijk kan schenken in afwachting dat het geld beschikbaar is. Is dit waar?
3) Gehuwden kunnen volgens mij enkele schenkingen geven aan elkaar indien men eigen goederen schenkt en niet de gemeenschappelijke
Indien echter punt 2 juist is, zou dat dan niet kunnen doorgetrokken worden voor gemeenschappelijke goederen. Vb: De overlevende zal dus na het overlijden erven van zijn partner en heeft dus daardoor een “te goed”. Kan dit dan niet vooraf zo beschreven worden op dezelfde manier als punt 2 en dus geschonken worden aan 3%of 7%. vóór het overlijden.