Blote eigendom

__Valérie__
Topic Starter

Blote eigendom

#1 , 09 jul 2014 10:33

Hallo

Op 14 juni 2014 is mijn mama geheel onverwacht overleden.
Zij was gehuwd met mijn stiefpapa, zonder contract. Ik ben haar enige dochter, mijn stiefpapa heeft nog 2 kinderen. Gezamenlijke kinderen zijn er niet.

Enerzijds was er een levensverzekering die mijn mama heeft afgesloten met als begunstigde ikzelf. Hiervoor zijn de papieren al in orde en zal de vergoeding eerstdaags gestort worden.
Ze hebben me wel geïnformeerd dat, aangezien ik erfgenaam ben, ik er wel successierechten moet op betalen.

Anderzijds is er het huis van mijn stiefpapa en mama. Hiervoor heb ik gisteren een attest van erfopvolging gekregen.
Oorspronkelijk dacht ik dat dit enkel was om de rekeningen te deblokkeren maar nu viel mijn oog er op dat ik 1/1 blote eigendom heb.
De paniek sloeg toe omdat ik altijd gehoord heb dat er hierop ook successierechten moeten betaald worden.

Mijn vraag is dus:
- Klopt het dat ik hiervoor successierechten moet betalen?
- Is het niet raar dat de kinderen van mijn stiefpapa niet op dit attest staan?

Hopelijk kan er mij iemand duidelijk informeren. De notaris heb ik ook al gecontacteerd maar ik wacht nog op antwoord.

MvG

Valérie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 jul 2014 11:51

Het huis was blijkbaar van uw moeder alleen. U erft , als enig kind van uw moeder het hele huis en moee daar successierechten op betalen.Uw stiefvader , de echtgenoot van uw moeder, erft het vruchtgebruik van die woning die waarschijnlijk de gezinswoning was. Hij kan dus levenslang blijven wonen en eventueeel de huur ontvangen. De waarde van het vruchtgebruik wordt uitgedrukt in een percentage , afhankelijk van zijn leeftijd. Hij betaalt geen successierechten. U betaalt die op de rest = volle eigendom min vruchtgebruik. Tarief : 3 % op eerste 50.000 € , 9 % op schijf van 50 tot 250.000 €.
De kinderen van uw stiefvader erven niet van uw moeder , u bent haar enige erfgenaam. Het is dus normaal dat zij niet op het attest van erfopvolging staan. Dat attest bezorgt u aan de bank(en) waar uw moeder klant was. Die moeten weten aan wie ze de gelden mogen/moeten overmaken. Daarvan heb jij ook de blote eigendom en stiefvader het vruchtgebruik. Indien dit om een redelijk bedrag gaat , zou ik een afspraak maken met hem om het vruchtgebruik af te kopen. Anders kan jij die gelden niet gebruiken zo lang hij leeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

__Valérie__
Topic Starter

#3 , 09 jul 2014 16:31

Beste

Bedankt voor het antwoord..
Het huis was niet van mijn mama maar van mijn stiefvader en staat ook op zijn naam. Dat verandert misschien de zaak?
De bank heeft tegen mijn stiefvader vandaag gezegd dat ik niets op het huis zal moeten betalen.. Maar bon, de schrik blijft tot zolang ik niets wettelijk op papier heb.

Mvg

Valérie

Reclame

roharro

#4 , 09 jul 2014 16:47

Beste

Bedankt voor het antwoord..
Het huis was niet van mijn mama maar van mijn stiefvader en staat ook op zijn naam. Dat verandert misschien de zaak?
De bank heeft tegen mijn stiefvader vandaag gezegd dat ik niets op het huis zal moeten betalen.. Maar bon, de schrik blijft tot zolang ik niets wettelijk op papier heb.

Mvg

Valérie
Als het huis van uw stiefvader is dan valt het niet in deze erfenis en moeten er natuurlijk geen erfenisrechten op worden betaald.
U erft het huis immers niet. Behoudens testament in uw voordeel zal u nooit het huis erven, enkel de kinderen van uw stiefvader zullen het huis later erven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 09 jul 2014 19:15

Inderdaad, als het huis van stiefvader is zal u daar niets van erven en zeker niet omdat moeder is overleden.
De tweede alinea van mijn vorig bericht blijft evenwel van kracht. U kan het geld van uw moeder nu niet gebruiken wegens het vruchtgebruik van stiefpapa.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jul 2014 19:58

. Hiervoor heb ik gisteren een attest van erfopvolging gekregen.
Oorspronkelijk dacht ik dat dit enkel was om de rekeningen te deblokkeren maar nu viel mijn oog er op dat ik 1/1 blote eigendom heb.
Is er dan een vergissing bij de overheid gebeurd?

roharro

#7 , 09 jul 2014 20:01

. Hiervoor heb ik gisteren een attest van erfopvolging gekregen.
Is er dan een vergissing bij de overheid gebeurd?
Neen:
Ze heeft inderdaad, als enig kind, de blote eigendom van de volledige nalatenschap van haar overleden moeder geërfd, vandaar de vermeldig 1/1 blote eigendom;
maar het huis maakt er geen deel van uit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”