schenking door broer aan 2 zussen - help

PatsyDarling
Topic Starter

schenking door broer aan 2 zussen - help

#1 , 11 jul 2014 08:31

situatie:
Alleenstaande en alleenwonende broer wordt in een instelling geplaatst door de vrederechter .
Huis wordt verkocht wegens verblijf in instelling.
Advocaat (aangesteld door de vrederechter! beheert het vermogen (om en bij de 750 000euro met de verkoop van het huis in)
Zus heeft regelmatig contact met de broer. De broer zijn gezondheid gaat wat achteruit
en hij gaat akkoord om een deel van zijn vermogen (600 000euro) te verdelen over zijn
2 zussen.
De advocaat en een notaris gaan met de broer praten. Uiteindelijk komt er nog een dokter
aan te pas die akkoord gaat dat de broer nog ok is om de beslissing van de schenking te maken.
Dokter schrijft een attest.
Dan komt er ook nog een vrederechter aan te pas. Die gaat ook akkoord (?).
Nu zou heel deze situatie eind deze maand nog eens langs de vrederechter en de notaris moeten
passeren om uiteindelijk het geld op een aparte rekening te zetten die voorbehouden is voor de
2 zussen. Deze rekening zou moeten garanderen dat de zussen dit geld zouden erven als hij sterft.
Er worden wel 7% registratierechten gerekend van dat bedrag.
Ben ik nu mis of klopt hier iets niet?
Laatst gewijzigd door PatsyDarling op 11 jul 2014 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jul 2014 11:55

Als er een bankgift gedaan wordt, waarop 7 % aan schenkingsrechten betaald wordt , is dat geld van de zussen. Dit is de aangewezen werkwijze. Er kan , via akte een voorwaarde gesteld worden : vb. slechts beschikbaar bij zijn overlijden. Maar het geld is verdwenen uit het vermogen van de broer en er dienen geen successiereechten betaald te woren , ook al sterft de broer binnen de drie jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”