Is een email voldoende bewijs voor tenietdoening onterving

christine2209
Topic Starter

Is een email voldoende bewijs voor tenietdoening onterving

#1 , 15 jul 2014 13:38

Kort geschets :

Mijn vader was gehuwd met een tweede vrouw met scheiding der goederen. Ik ben enigste kind van mijn vader, zijn vrouw heeft geen kinderen.
In 1994 stelt mijn vader een handgeschreven testament op waarin hij mi, als enigste kind, alles nalaat ( hoefde helemaal niet want ik was toch zijn erfgenaam, min vader was een narcist en deed rare dingen ).
In oktober 2013 krijg ik van mijn vader een email waarin de volgende woorden staan "Ik heb nooit gezegd dat ik u onterfd heb ,ook nooit geschreven
(lees uw mails beter)".
Mijn vader komt te overlijden vorige maand.
Gisteren neemt notaris contact met mij op en zegt dat in juli 2002 mijn vader een testament heeft gemaakt waarin hij mij eigenlijk onterft.

Vraag is nu : kan ik op basis van die email ( heb headers ook ) die hij mij vorig jaar heeft gestuurd een procedure beginnen en wat is de kans dat dit zou aangenomen worden ?

Alle raad is welkom !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 15 jul 2014 13:42

Sowieso kan hij u de facto maar voor hoogstens 50 % onterven. U hebt als reservataire erfgenaam hoe dan ook recht op de helft. Met de andere helft kan 'ie in principe doen wat hij wil.

roharro

#3 , 15 jul 2014 13:48

Als het testament geldig is dan is het uitvoerbaar. Eventueel mits inkorting als reservatair erfdeel wordt aangetast.
De e-mails vormen geen testament en hebben geen enkele waarde.
Enkel het laatste testament is uitvoerbaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

christine2209
Topic Starter

#4 , 15 jul 2014 14:06

Bedankt voor de antwoorden.

Ik erf 50% van zijn eigendom waarop vruchtgebruik is door zijn vrouw. Er is totaal niets van geld, zou hij allemaal vergokt hebben. Antiek en spullen van waarde heeft hij tijdens zijn leven verkocht ( heb ik nu pas vernomen ).
Wat gebeurt er als ik de erfenis ( 50%) aanvaard en ik de successierechten niet kan betalen binnen de 6 maanden ? Ik heb bewijs van onvermogen.

roharro

#5 , 15 jul 2014 14:28

Die 50 percent is inderdaad uw reservatair erfdeel waarvan u niet kon worden onterfd.
Indien die eigendom niet de gezinswoning is kunt u de openbare verkoop opeisen en met de opbrengst de erfenisrechten betalen.
Ik hoop dat uw vader geen gokschulden heeft die groter zijn dan de waarde van zijn eigendom.

giserke

#6 , 15 jul 2014 14:44

Als het testament geldig is dan is het uitvoerbaar. Eventueel mits inkorting als reservatair erfdeel wordt aangetast.
Waarom doet een email waarin hij verklaard 'ik heb U nooit onterft' het vroegere testament niet teniet?
Hierdoor neemt hij toch afstand van het testament die hij vroeger opmaakte?

roharro

#7 , 15 jul 2014 14:51

Waarom doet een email waarin hij verklaard 'ik heb U nooit onterft' het vroegere testament niet teniet?
Hierdoor neemt hij toch afstand van het testament die hij vroeger opmaakte?
Omdat er nu eenmaal inhoudelijke en vormvereisten zijn voor een geldig testament.

christine2209
Topic Starter

#8 , 15 jul 2014 17:34

Via een vriendin die al 20 jaar bij een bank werkt weet ik dat er geen schulden of leningen zijn ( databank alle banken ).
Aan zijn zakenpartner heb ik gevraagd of hij bij hem schulden had en na lang twijfelen zei die neen.
Verder weet ik niemand bij wie hij persoonlijk zou kunnen hebben geleend.

Het betreft de gezinswoning waar zijn tweede vrouw het vruchtgebruik heeft en dan nog eens de helft van de eigendom.

Iemand vertelde mij dat 1) de email wel geldig zou zijn 2) dat ik voor mijn helft aan zijn tweede vrouw huur zou kunnen vragen, iemand enig idee of dit zo is ?

christine2209
Topic Starter

#9 , 15 jul 2014 17:38

O ja, er staan grote kosten in het verschiet zoals verplichte dakisolatie, vervangen lift ( is gebouw met appartementen ) en ik zou de helft van die kosten moeten betalen aangezien ik de helft van de eigendom zou hebben.

Misschien mogelijkheid om huur te vragen voor mijn gedeelte om de komende kosten te kunnen betalen ?

roharro

#10 , 15 jul 2014 17:55

O ja, er staan grote kosten in het verschiet zoals verplichte dakisolatie, vervangen lift ( is gebouw met appartementen ) en ik zou de helft van die kosten moeten betalen aangezien ik de helft van de eigendom zou hebben.

Misschien mogelijkheid om huur te vragen voor mijn gedeelte om de komende kosten te kunnen betalen ?
Aangezien u enkel blote eigenaar bent kan u geen huur vragen.
Maar voor de grote herstellingen kan u wel verplicht worden de helft mee te betalen.
Het is een vergiftigd geschenk dat u wordt aangeboden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”