stiefvader eist auto terug maar is verjaardag cadeau

diamantje
Topic Starter

stiefvader eist auto terug maar is verjaardag cadeau

#1 , 15 jul 2014 13:47

hey zo als de titel zegt ik heb in januari mijn auto gekregen van mijn stiefvader nu gaan mijn moeder en hij uit een en eist hij mijn wagen terug nu staat zijn naam alleen op de betaal bewijs nr plaat enz staat op mijn man dus kan hij die zo maar op eisen :( :( ik hoop het niet want zonder die auto kan ik namelijk niet heb 3 jonge kindjes :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2014 14:49

Als factuur op zijn naam spreekt dan is het zijn auto, hoe erg het voor u het ook mogen klinken.

Op wiens naam de nr plaat en de verzekering staat is van geen tel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#3 , 15 jul 2014 15:53

Punten en komma's zouden het lezen veel vergemakkelijken. Moest 3 maal herlezen voor het te snappen.

Reclame

bartvdv

#4 , 15 jul 2014 17:08

Als factuur op zijn naam spreekt dan is het zijn auto, hoe erg het voor u het ook mogen klinken.

Als ik een geschenk koop voor iemand, dan staat de factuur altijd op mijn naam. Niet !?

Sirkii

#5 , 15 jul 2014 20:57

Als ik een geschenk koop voor iemand, dan staat de factuur altijd op mijn naam. Niet !?
Dat dacht ik ook : gekregen is gekregen (en al zeker als de waarde van het cadeau maar een "fractie" is van de bezittingen van de gever). Gewoon het been stijf houden en als hij u begint te stalken klacht neerleggen. Laat hem de wagen maar eens proberen terugvorderen langs juridische weg....

Drone

#6 , 15 jul 2014 21:08

bezit is het eerste bewijs van eigendom

wie er betaald heeft speelt geen rol, zo heb ik begin dit jaar ook een wagen cadeau gekregen (op voorwaarde wel dat ik slaagde in bepaald examen, wat ook gelukt is) van mijn opa, maar dit is mijn wagen, alle nodige papieren staan op mijn naam.

een geschenk is een geschenk.

Turaki

#7 , 15 jul 2014 23:42

Inschrijvingsbewijs heeft bij een auto wel een zekere bewijswaarde betreffende eigendom, maar aangezien dit reeds op naam van TS staat, lijkt het mij moeilijk voor de stiefvader om de wagen terug te eisen.

diamantje
Topic Starter

#8 , 16 jul 2014 10:42

hey zo als de titel zegt ik heb in januari mijn auto gekregen van mijn stiefvader nu gaan mijn moeder en hij uit een en eist hij mijn wagen terug nu staat zijn naam alleen op de betaal bewijs nr plaat enz staat op mijn man dus kan hij die zo maar op eisen :( :( ik hoop het niet want zonder die auto kan ik namelijk niet heb 3 jonge kindjes :(
Een cadeau is niet meer terug te draaien, u kan dus de schenking (schenking gekwalificeerd als cadeau) inroepen. Enkel wanneer de tegenpartij een schriftelijk stuk kan voorleggen met uw handtekening waaruit blijkt dat de wagen niet werd cadeau gegeven, maar ontleent, kan hij een vordering instellen tot teruggave.
er staat nergens schriftelijk dat het leen is maar ook niet dat het cadeau is

diamantje
Topic Starter

#9 , 16 jul 2014 10:46

Inschrijvingsbewijs heeft bij een auto wel een zekere bewijswaarde betreffende eigendom, maar aangezien dit reeds op naam van TS staat, lijkt het mij moeilijk voor de stiefvader om de wagen terug te eisen.
de wagen staat dus wel op mijn man zijn naam in geschreven en mijn moeder en stiefvader zijn gehuwd zonder contract de wagen is aan gekocht geweest na het huwelijk en met geld dat hij getrokken heeft met verkoop van woningen nu moest er bij de koop van de wagen een voorschot gelegd worden die heeft mijn moeder gelegd dus is de wagen toch deels van mijn moeder en kan hij hem niet op eisen zo lang hij mijn moeder niet afkoopt

Franciscus

#10 , 22 jul 2014 13:51

We hebben deze discussie hier al verschillende malen gevoerd.
Bewijs wordt geleverd door factuur ( op wiens naam staat deze) en door wie heeft betaald (via welke rekeningen). Hieruit blijkt dat uw moeder ook al een stuk eigenaar is.

Bezit is eerste bewijs van eigendom dat zou dan willen zeggen dat een dief dus eigenaar is van het gestolen goed. Wel in principe zal de dief moeten toegeven dat de zaken gestolen zijn en mogen teruggegeven worden aan de rechtmatige eigenaar. Indien niet worden de stukken neergelegd ter griffie met een neerleggingstaat (beslagstaat) en zal de rechtbank moeten beslissen wie eigenaar is.

De naam op het inschrijvingsbewijs geeft niets anders weer dan wie titularis is van de nummerplaat .. en verzekering kan door eenieder worden afgesloten.

Wat cadeau is en wat mogen gebruiken dat zal moeten bewezen worden.

Met welke gelden er betaald is zal ook een deel van het bewijs vormen - ouders gehuwd met of zonder contract - gemeenschappelijke goederen - eigen goederen en gemeenschap van aanwinsten
Dat zijn allemaal elementen die hun belang hebben.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”