Levensverzekering in nalatenschap?

__Valérie__
Topic Starter

Levensverzekering in nalatenschap?

#1 , 23 jul 2014 15:21

Ondertussen al mijn 3de post op dit forum... een overlijden brengt dus effectief heeeeeel wat vragen mee.

Mijn mama is 5 weken geleden overleden.
Zelf had ze geen onroerende goederen.
Ze had wel een levensverzekering welke als begunstigde mezelf was.

Ik ben langs gegaan bij de verzekeringsmaatschappij omdat ze mijn rekeningnummer nodig hadden en een kopie van mijn identiteitskaart.
Daar hebben ze me verzekerd dat de levensverzekering buiten de erfenis valt dus dat dit niet in de nalatenschap wordt opgenomen.
Aangezien ik wel haar wettelijke erfgename ben, moet ik er wel successierechten op betalen.

Nu heb ik ondertussen ook de notaris ingeschakeld omdat mijn stiefvader mij afgelopen zaterdag enkele facturen (in totaal +/- € 700) is komen brengen van oa. GSM abonnement, een ingreep in het ziekenhuis,.. en omdat ik niet weet of mijn mama nog andere spaarrekening(en) heeft waar nog iets op staat.
Mijn oorspronkelijk plan was dus om de erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Wat de notaris mij ook aanraadde.

Nu heeft de notaris mij laten weten dat ze vermoedt dat ik dit niet meer zal kunnen doen aangezien ik de levensverzekering "aanvaard" heb terwijl men mij bij de verzekeringen uitdrukkelijk gezegd heeft dat dit buiten de nalatenschap staat.

Ik weet eerlijk gezegd niet goed meer wie en wat ik moet geloven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 jul 2014 10:46

“Art.124.In geval van overlijden van de verzekeringnemer,zijn de premies die hij heeft betaald,niet aan inbreng of inkorting onderworpen,behalve voor zover het betaald kennelijk buiten verhouding staat tot zij vermogenstoestand,in welk geval de inbreng of de inkorting het bedrag van de opeisbare prestaties niet mag overschrijden”(25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst).

‘Artikel 124 van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre het ertoe leidt dat, in geval van een spaarverrichting door de erflater in de vorm van een gemengde levensverzekering, de reserve niet kan worden aangevoerd ten aanzien van het kapitaal‘(Grondwettelijk Hof 96/2008,26 juni 2008);

DU MONGH,J.,Levensverzekering en erfrecht na het arrest van het Grondwettelijk Hof van 26 juni 2008,R.W.2008-09,1242-1254;

Hieruit kan afgeleid worden dat het aanvaarden van voornoemde verzekeringsprestatie het aanvaarden van de hele nalatenschap inhoudt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#3 , 25 jul 2014 21:16

Men kan een erfenis weigeren maar toch een levensverzekering ontvangen. Dat moet uw notaris(klerk) weten. Die verzekering moet wel vermeld worden in de aangifte nalatenschap en er moeten successierechten betaald worden. Er is blijkbaar geen andere 'reservataire' erfgenaam , waardoor het arrest van 2008 geen zin heeft.
Ik meen reeds geantwoord te hebben op uw andere opmerking : de vermelde kosten zijn ten laste van 'het huwelijk'. De echtgenoot moet die mee dragen voor de helft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”