Ondertussen al mijn 3de post op dit forum... een overlijden brengt dus effectief heeeeeel wat vragen mee.
Mijn mama is 5 weken geleden overleden.
Zelf had ze geen onroerende goederen.
Ze had wel een levensverzekering welke als begunstigde mezelf was.
Ik ben langs gegaan bij de verzekeringsmaatschappij omdat ze mijn rekeningnummer nodig hadden en een kopie van mijn identiteitskaart.
Daar hebben ze me verzekerd dat de levensverzekering buiten de erfenis valt dus dat dit niet in de nalatenschap wordt opgenomen.
Aangezien ik wel haar wettelijke erfgename ben, moet ik er wel successierechten op betalen.
Nu heb ik ondertussen ook de notaris ingeschakeld omdat mijn stiefvader mij afgelopen zaterdag enkele facturen (in totaal +/- € 700) is komen brengen van oa. GSM abonnement, een ingreep in het ziekenhuis,.. en omdat ik niet weet of mijn mama nog andere spaarrekening(en) heeft waar nog iets op staat.
Mijn oorspronkelijk plan was dus om de erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Wat de notaris mij ook aanraadde.
Nu heeft de notaris mij laten weten dat ze vermoedt dat ik dit niet meer zal kunnen doen aangezien ik de levensverzekering "aanvaard" heb terwijl men mij bij de verzekeringen uitdrukkelijk gezegd heeft dat dit buiten de nalatenschap staat.
Ik weet eerlijk gezegd niet goed meer wie en wat ik moet geloven.