Ik heb een vraagje rond het verwerpen van een erfenis. Ongeveer 2 jaar geleden is mijn broer overleden. Wij hadden het vermoeden dat hij redelijk wat schulden had en hebben dan ook in Brussel afstand gedaan van de erfenis. Het gaat over mijn moeder (ondertussen ook overleden), mijn zus en mij. We hebben elke wat kopieën van het bewijs hiervan gekregen. Ik heb er maar eentje moeten gebruiken tot nu toe voor een schuldeiser.
Vandaag liet mijn zus mij weten dat ze een brief heeft ontvangen van FOD Financiën. Mijn broer zou nu ongeveer 4000 euro tegoed hebben van de belastingen en dit komt ons nu toe. Ikzelf heb de brief nog niet gezien en weet niet wat er nog in staat.
Mij hebben ze altijd verteld dat je niks mag aanvaarden als er vermoedens zijn dat er schulden bestaan. Ik neem ook aan dat wij de tegoeden van de belastingen niet mogen aanvaarden? Dienen wij dan ook zo een attest van verwerping naar hen toe te sturen?
Ik wil gewoon zeker zijn dat we geen problemen krijgen. Als blijkt dat we deze tegoeden zonder risico mogen aanvaarden, zullen we dat natuurlijk ook doen. Wij kunnen ze beter gebruiken dan de staat

Weten jullie hier meer over? Of richt ik me best gewoon rechtstreeks bij FOD Financiën?
Alvast bedankt voor jullie tijd

Met vriendelijke groeten,
Pascal Engels