erfenis weigeren ivm met schulden erfgenaam

G&T
Topic Starter

erfenis weigeren ivm met schulden erfgenaam

#1 , 19 mar 2008 12:48

mijn moeder ligt op sterven en zal een behoorlijke som + huis achterlaten aan mij en mijn zus.
Mijn man en ik hebben heel veel schulden waarvoor momenteel een afbetalingsplan loopt, waarschijnlijk voor de rest van ons leven.
Kan ik de erfenis van mijn moeder weigeren en rechtstreeks laten overgaan op mijn 3 kinderen, zonder dat zij ook maar iets van onze schulden moeten betalen ? Ik wil namelijk niet dat al haar geld naar onze schuldeisers gaan. Moet dit vooraf geregeld worden of kan dit ook op moment van overlijden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 mar 2008 18:39

Beste ,

indien U als erfgenaam de nalatenschap zou weigeren is het uw zus die hiervan profiteert en alleen erfgenaam wordt. Uw kinderen kan je niet bevoordelen , zonder zelf eerst de erfenis aan te nemen.
Bovendien kunnen uw schuldeisers zich , volgens art. 788 van het burgerlijk Wetboek, zich verzetten en in uw plaats de erfenis opeisen. Wees maar zeker dat men er achter komt en niet alleen als het belastingschulden ofzo zijn.
Ik denk niet dat U er zomaar tussenuit kan. Ik denk dat het best is de erfenis aan te nemen en (een deel van) uw schuld vervroegd afbetaalt. Dat maakt het uiteindelijk ook beter voor Uzelf én voor uw kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”