Erfenis , Voorlopige bewinvoering

Franco
Topic Starter

Erfenis , Voorlopige bewinvoering

#1 , 29 jul 2014 20:37

Beste,
Mijn oudste broer is een alleenstaande vrijgezel , zonder kinderen.
Ben ik (als broer) een wettige erfgenaam indien deze overlijd ?

Indien deze persoon na ziekte of ongeval onder voorlopige bewindvoering is geplaatst, kan hij in deze periode een testament opmaken? of wijzigen?

Kan de bewindvoerder mij uitsluiten, of mij onwetend laten of houden bij belangrijke wijzigingen in de financiële of materiële toestand van mijn zieke broer?

mvg,
franco.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 29 jul 2014 22:15

U bent wettige erfgenaam.
U kunt onterfd worden door testament.
Indien men handelingsonbekwaam is kan men geen testament opstellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2014 22:23

Bewindvoerder wordt aangesteld door vrederechter.
Directe familie wordt door vrederechter in kennis gesteld van voorkomen.
Naast de bewindvoerder is er ook nog een vertrouwenspersoon.

Reclame

Franco
Topic Starter

#4 , 30 jul 2014 17:59

En, wat is handelingsonbekwaam? wat zijn de normen daarvoor, en wie beslist dat een persoon handelingsonbekwaam is ?
Is iemand die gedeeltelijk verlamd is , maar goed bij zijn verstand handelingsonbekwaam?

giserke

#5 , 30 jul 2014 20:00

Wie handelingsonbekwaam is wordt bepaald door de rechter. Hij doet dit op basis van verslagen van artsen/ psychiaters.

JPV

#6 , 31 jul 2014 07:20

en handelingsonbekwaam gaat over de geest, niet over de fysiek. Iemand die volledig verlamd is, maar met zijn oogbollen kan bewegen waardoor hij kan communiceren en daarbij blijk geeft van een goed inzicht, is zonder twijfel handelingsbekwaam.

giserke

#7 , 31 jul 2014 08:43

JPV, dat gaan artsen en psychiaters wel uitmaken ;)
Maar in theorie hebt U gelijk.
Je mag leven als een plant, maar er is communicatie mogelijk en het is duidelijk dat je kunt redeneren ben je handelingsbekwaam.
Maar in de praktijk draait dat wel eens anders uit, door overdreven medicatie wordt dikwijls al eens gezorgd dat dergelijke personen niet 'handelingsbekwaam' zijn.

JPV

#8 , 31 jul 2014 09:39

dan heeft die persoon (door de medicatie) geen goed inzicht/communicatie meer, hé ;). De vraag is niet of hij een goed inzicht zou kunnen hebben, maar of hij dat op dat ogenblik heeft. Net zoals een (ERNSTIGE) drugsverslaafde ook gecolloceerd kan worden omdat hij een bedreiging is, het argument dat hij zonder die drugs een normale persoon zou zijn, telt dan ook niet ;).

Franco
Topic Starter

#9 , 31 jul 2014 21:17

Een (volwassen) persoon die onder voorlopige bewindvoering is geplaatst is dan handelingsonbekwaam??

Creatief

#10 , 31 jul 2014 22:03

Een (volwassen) persoon die onder voorlopige bewindvoering is geplaatst is dan handelingsonbekwaam??
Ja.

Franco
Topic Starter

#11 , 31 jul 2014 23:00

Zodus, iemand onder voorlopige bewindvoering kan geen testament opmaken , of aanpassen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”