afzien van erfenis

m4nTiS
Topic Starter

afzien van erfenis

#1 , 21 mar 2008 01:07

hey,

Ik heb al even wat rondgekeken maar niet gevonden en vermits ik de notaris niet direct kan contacteren vraag ik het hier maar even. Onderstaande heb ik ook maar vernomen via m'n ma en m'n broers want op de moment dat ze de notaris spraken was ik gaan werken (ik werk in shiften)

Situatie is als volgt:

Mijn vader is 14 dagen geleden plots overleden. 55 jaar, hartslagaderbreuk
Mijn moeder leeft nog en woont samen met mijn 2 jongere broers (beiden een eind in de 20 en niet getrouwd)
Ikzelf (net 30)woon al enkele jaren samen met mijn vriendin, doch wij zijn niet getrouwd noch officieel samenlevingscontract.
Mijn ouders zijn gewoon getrouwd, geen huwelijkscontract, geen testament

Er is natuurlijk wat kapitaal (geen schulden). Volgens de notaris maken wij hier geen afspraak op (hoeft voor mij ook niet) en moet enkel mijn moeder daar successierechten op betalen

Verder is er nog 1 eigendom..het huis waar m'n moeder en broers wonen.
Volgens de notaris zal de helft voor m'n moeder worden en krijgt ze vruchtgebruik. M'n broers en ik krijgen een derde van de resterende helft.
Waar we dus allemaal, buiten m'n ma dan, successierechten op zullen moeten betalen.
Hij heeft daar ook een voorbeeld bij gegeven.
Stel dat het huis €400 000 waard is dan krijgt m'n ma dus de helft, zijnde €200 000. De resterende €200 000 zal dan verdeeld worden over mij en m'n broers... +/- €66 000 ieders dus en dan zouden we elk een 7% aan successierecht moeten betalen. Dat is iets van een €4600

Vrij veel geld voor iets waar je op de moment natuurlijk niets aan hebt.
We hebben geen ambras en komen echt goed met elkaar overéén. Onze eerste reactie was dus ook: Ma, je hebt er samen met ons vader 30 jaar voor gewerkt... wat je dus met het huis en het kapitaal wil doen is uw zaak.

Bovendien...€4600 dat is niet niets... Mijn vriendin en ik hebben sinds 3 jaar een eigen huis en we zitten dus middenin verbouwingen die ons spaarpotje al serieus laag getrokken hebben.
Ook mijn broers hebben niet zomaar even €4600 van de bank te halen.
Had m'n pa al lang ziek geweest dan hadden we ons misschien kunnen voorbereiden, maar wie verwacht nu dat z'n pa, een gezonde mens, op z'n 55ste zo plots zal sterven?

Dus, nu is onze vraag:
Kunnen wij afzien van de erfenis?
Zo ja, wat moeten we doen?
Gaan we dan alsnog iets moeten betalen?
En hebben we dan nog recht op de erfenis als mijn moeder ooit komt te sterven?

Alvast bedankt voor de reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 21 mar 2008 19:36

Op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg bevoegd voor de plaats waar de erfenis is opengevallen kunt u verklaren de erfenis te verwerpen.

De kinderen betalen dan niets; maar moeder betaalt op haar eentje minstens evenveel als wat iedereen samen had moeten betalen indien er geen verwerping was geweest.
Dat is de toepassing van art. 68 van het wetboek der Successierechten: een verwerping kan de fiscus niet benadelen.

Daarenboven volgt nog een 2de grotere rekening bij het overlijden van uw moeder (die dan alles bezit van dat huis).

Niet doen dus!

j.demoor

#3 , 22 mar 2008 10:12

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.Art.785.De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.”(Burgerlijk Wetboek).

Door de nalatenschap van uw vader te verwerpen verliest u niet uw erfrechten op moeders nalatenschap,ook al zou deze deels herkomstig zijn uit vaders nalatenschap.

“Art.79.De erfgenaam, legataris of begiftigde die een goed in blote eigendom uit de nalatenschap van een Rijksinwoner verkrijgt, mag de betaling van het wegens dit goed verschuldigde successierecht uitstellen totdat het vruchtgebruik door het afsterven van de vruchtgebruiker of door het verstrijken van de termijn te niet gaat, mits, op zijn kosten, een voldoende waarborg te stellen...”(Wetboek Successierrechten)

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/ en naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

wanton

#4 , 22 mar 2008 10:35

Beste ,
vooreerst mijn deelneming bij het overlijden van uw vader.
Verder merk ik op dat uw notaris het slecht heeft uitgelegd ofwel dat U het verkeerd hebt begrepen. Hoe is de verdeling van de nalatenschap bij een getrouwd koppel met kinderen in het wettelijk stelsel?
De overlevende echtgenoot , hier uw moeder , behoudt haar helft van de goederen. Vaders helft wordt verdeeld : het vruchtgebruik gaat LEVENSLANG naar moeder , de drie kinderen verdelen de blote eigendom. Vruchtgebruik wil hier zeggen : recht op bewoning , of de huur innen. De waarde van het vruchtgebruik hangt af van de leeftijd : is uw moeder tussen 50 en 55 jaar , is dat 52 % van de volle waarde. De rest , hier 48 % , is de blote eigendom.
Concreet in uw situatie : moeder houdt haar helft , in volle eigendom. Vaders helft , geschat op 200.000 € , wordt verdeeld. Vruchtgebruik voor moeder : 52 % of 104.000 €. Dit zonder successierechten. Blote eigendom of 96.000 € wordt verdeeld tussen de drie kinderen , ieder 32.000 €. Successierechten : 3 % (en niet 7%) , betekent voor ieder 960 €.
Deze toestand VE-BE-VG wordt simpelweg genoteerd op de Registratie en het Kadaster.
Voor de roerende goederen , dwz. gelden , effecten enz. , wordt dezelfde verdeling toegepast op gebied van successierechten. De kinderen hebben de blote eigendom van vaders helft en worden alsdus belast. De verdeling BE/VG moeten jullie zelf organiseren. Indien jullie de gelden aan moeder laten , kan dat maar vraag eerst daarvan de betaling van jullie successierechten.
Zoals Dino reeds aanhaalt , het heeft mi. geen zin om de erfenis te weigeren.Dat zal bij het overlijden van moeder teveel kosten aan successierechten.Laat het wettelijk stelsel toegepast worden. Enkel indien het kapitaal niet te groot is , kunnen jullie het daarna aan moeder laten , dwz. niet verdelen , maar dat zij dan wel de successierechten in het totaal betaalt. (wettelijk gebeurt het met jullie geld)
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

m4nTiS
Topic Starter

#5 , 22 mar 2008 12:39

@ Dino:

Merci. Ik heb er ondertussen toch ook iets van gevonden en het lijkt er inderdaad op dat we het beter niet kunnen doen.

@ j.demoor:
ook bedankt voor de uitleg. Ik zal later deze week die 2 links een srustig bekijken (moet dit weekend werken)

@ wanthon:
Ook u bedankt.
Of de notaris het goed of fout heeft uitgelegd ga ik voorlopig in het midden laten. Ik was gaan werken en hij heeft de uitleg aan m'n ma en broers gegeven. Of ze hebben het fout verstaan of ik heb het fout verstaan..maar later deze week zal ik de notaris nogeens contacteren en van hem persoonlijk horen wat zijn uitleg is.
Wat ik er eerst van verstaan had was:
m'n ma krijgt de helft van het huis + vruchtgebruik maar moet hier geen successierechten op betalen
m'n broers en ik krijgen van de andere helft ieders een 3de en wij moeten daar wel op betalen.
Ondertussen kreeg ik van een collega te horen dat m'n ma ook een deel van m'n vader z'n helft zou krijgen.
Volgend die collega was het meer:
M'n ma krijgt de helft + vruchtgebruik + 1/4de van m'n vader z'n helft
M'n broers en ik krijgen dan ieders 1/4 de van m'n vader z'n helft.
Maar aan uw uitleg te zien is het dus nog net iets anders en eigenlijk positiever voor ons qua successierechten.

Qua roerende goederen dacht ik dat het dus ongeveer hetzelfde was.
M'n ma dus haar helft en de rest verdeeld over m'n broers en mezelf...en hierbij zou m'n ma dan wel successierechten moeten betalen en wij dan weer niet.
Ook dit klopt dus blijkbaar niet...

Mja, dus nogeens goed luisteren naar de notaris. Nu weet ik toch al wat meer en kan ik hem toch wat vragen stellen want als je er niets van afkent kunnen ze u zoveel wijsmaken als ze willen :?

Merci alvast aan allen voor de uitleg.

Haja, Wanthon, m'n ma is 56 jaar oud... scheelt dit dan veel qua vruchtgebruik?

wanton

#6 , 22 mar 2008 13:16

Hallo,

voor een vrouw van 56 jaar bedraagt de waarde van het vruchtgebruik 44 %, zodat de drie kinderen 56 % verdelen.

Dat van uw collega : ieder kind 1/4 , klopt dus niet.

Laat alles volgens het wettelijk stelsel verdelen , zowel roerend als onroerend. Indien moeder het geld behoudt , dat ze toch ALLE successierechten betaalt.
Ik hoop dat je met de diverse uitleg ongeveer weet hoe de vork aan de steel zit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#7 , 22 mar 2008 19:35

Het kan zijn dat de notaris een volledige berekening gemaakt heeft en dan heeft gezegd: gemiddeld komt U aan 7% successierechten (nl. een deel in de schijf van 3% en een deel in die van 9%).

Wat uw collega beschrijft: "+ 1/4 in volle eigendom" stemt overeen met het wettelijk stelsel zoals het bestond vo'o'r 1979/1981. Dat was toen de regel.

Er is geen verschil in de burgerlijke vererving tussen roerend en onroerend. Er is wel een verschil in de berekening van de scuccessierechten voor zover uw vader in het Vlaams Gewest woonde: de weduwe betaalt niets op het vruchtgebruik dat zij erft van de gezinswoning.

Elke grootbank heeft een brochure over erven (en schenken, dat zijn verwante begrippen). Ik verwijs bvb. naar die van de KBC: wie die 100 bladzijden / 6 hoofdstukken eens grondig doorneemt, krijgt heel wat info mbt een overlijden.

m4nTiS
Topic Starter

#8 , 22 mar 2008 22:35

blijkbaar was er een misverstand...
De notaris had helemaal niet gezegd wat er in de eerste post staat... Blijkbaar had hij het daar zelfs nog helemaal niet over gehad.
M'n broer had zelf die info ergens op het internet gevonden en toen ie maandag de uitleg aan mij deed was hij niet duidelijk geweest dat het dus iets was dat hij zelf opgezocht had :lol:
Achja, kan gebeuren...

In ieder geval, nogmaals bedankt voor de info... zo weten we weer iets meer :wink:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”