erfenis weigeren: gevolgen ?

DS3
Topic Starter

erfenis weigeren: gevolgen ?

#1 , 12 aug 2014 12:46

Hallo,

Mijn ouders waren 55 jaar gehuwd en we zijn met 4 volwassen kinderen uit dat huwelijk. Vader is onlangs overleden.
Ze waren gehuwd onder het (wettelijk) stelsel m.a.w. gemeenschappelijke eigendom van de aanwinsten gedurende het huwelijk.

Mijn moeder heeft een goed pensioen en verder niks meer nodig zegt ze. Voor moeder hoeft het dus eigenlijk niet dat ze iets erft van vader

Mijn vraag: als ze de erfenis weigert, komen wij vieren als volgende in aanmerking of gaat het geweigerde deel dan "verloren" (bvb naar de staat) ?

Thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 12 aug 2014 13:00

Jullie moeder kan haar deel van de erfenis verwerpen ten voordele van de kinderen.

Jef 007

#3 , 12 aug 2014 15:19

hoe zit het dan met de kosten? moeten de kinderen dan de kosten van de moeder betalen of worden de kosten berekend op de kinderen?

Reclame

wanton

#4 , 12 aug 2014 15:39

Moeder hoeft niets te verwerpen.
Wat betreft het OG : zij is vruchtgebruiker van de (gezins)woning en dat blijft best zo. Dan kan ze levenslang probleemloos blijven wonen. Zij hoeft geen SSR te betalen.
Voor het roerend goed : zij kan de facto afstand doen van het vruchtgebruik van de gelden uit vaders helft. Daar moet niets voor geregeld worden = gewoon de gelden overmaken aan de kinderen.
Maar pas doen na de aangifte , zodat er toch -lagere- successierechten worden aangerekend aan moeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

DS3
Topic Starter

#5 , 12 aug 2014 16:12

OK bedankt voor deze bijkomende info ivm roerend goed.
Ze woont niet meer in de gezinswoning maar die werd geschonken nog voor overlijden van vader aan alle vier, waarvan één die daarna overkocht van de drie anderen. De schenkingsakte voorziet evenwel een maandelijks bedrag dat elk van de vier aan ouders (en nu aan overblijvende moeder) betalen "in ruil voor de vroegtijdige schenking" (om hun huurkosten van hun appartement te dekken).
De dagelijkse levenskost is gedekt door verdiende en uitgekeerde maandelijks pensioen. Op de andere OG moet ze uiteraard wel SSR betalen voor de helft die aan vader toebehoorde.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”