erfenis overleden zus

zenith
Topic Starter

erfenis overleden zus

#1 , 13 aug 2014 11:01

Wie weet hier meer over ? In 2004 overleed mijn zus. Ze woonde in Nederland. Ze heeft al haar bezittingen nagelaten aan een goed doel. in Nederland Vorig jaar in mei is mijn moeder overleden, vader is in 1997 gestorven. Volgens de notaris heeft dat goed doel nu ook recht op het deel dat mijn zus zou gekregen hebben. Is dat zo ?
Er is nog een probleem. Een vertegenwoordiger van die vereniging in Nederland moet hier bij de notaris komen tekenen maar tot hiertoe is er nog niemand komen opdagen, ondanks beloftes per mail en telefoon. Zolang er niet getekend is kunnen we het huis van moeder niet verkopen en dus staat het nu te verkommeren. Kunnen wij die vereniging verplichten om alsnog te komen tekenen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 aug 2014 11:50

Indien uw moeder in België woonde , wordt haar nalatenschap afgehandeld volgens de Belgische wetgeving. Uw zus is overleden , dwz. zijzelf of die vereniging erven niets van uw moeder.
Wat wel kan is dat , na het overlijden van uw vader , uw zus een deel blote eigendom had vb. van het huis. Daar hebben zij wel recht op. Ik denk dus dat je best aandringt dat zij hun akkoord geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

T.H.

#3 , 13 aug 2014 23:38

@ wanton:

Dat lijkt me niet zo zeker te zijn.
Ik denk wij hebben het hier om een geval te maken waar wij in de sfeer van het internationaal privaat recht zijn.

@ zenith:

Ik denk wij dat wij het hier met een grensoverschrijdend geschil te maken hebben. Dat de erfgenaam van jouw zus die niet haar kind is haar plaats kan innemen is me in Belgisch Familiaal Vermogensrecht nog nooit tegen gekomen - ik vermoed dat dit een Nederlands concept is.

Daarom mijn vraag: Probeert de notaris het Nederlands recht toe te passen?

Is het een Nederlands Notaris? Is het een Testament naar Nederlands Recht? (expliciete rechtskeuze?) Moeten wij op dit geschil misschien het IPR en de Rome I (?) Verordening toepassen?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 aug 2014 00:56

Ik volg Wanton: vermoedelijk gaat het om blote eigendom (waarschijnlijk een deel van het ouderlijk huis) die nu volle eigendom is geworden van die NL vereniging.

Alles wordt afgehandeld volgens B wetgeving. Het is ook geen geschil. NL wetgeving komt hier niet aan te pas.
M.a.w. het gaat meer dan waarschijnlijk om een overgang van vruchtgebruik ivm een vorige erfenis (overlijden vader) en staat voor de rest los van de nalatenschap van de nu overleden moeder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 14 aug 2014 11:01

Beste T.H., als de zus al haar bezittingen aan een goed doel heeft geschonken bij haar dood , zat daar mi. een deel blote eigendom in van het huis. Na de dood van de vader is dat volle eigendom geworden. Die vereniging is dus mede-eigenaar van het huis geworden en moet akkoord geven voor de verkoop. En inderaad, alles gebeurt volgens de Belgische wetgeving.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zenith
Topic Starter

#6 , 14 aug 2014 11:50

Bedankt allemaal, ik ben weer wat wijzer geworden. Nu maar hopen dat de Nederlanders vlug komen tekenen en alles kan afgehandeld worden

T.H.

#7 , 14 aug 2014 12:09

@ wanton:

oei... waar is mijn bijdrage naartoe?

Ik had al op de bijdrage van roharro geantwoord... dat ik waarschijnlijk te ver heb gezocht. Komt ervan als men de dokumenten niet onder de neus heeft liggen...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”