Verrekening begrafeniskosten, successie ed

christine2209
Topic Starter

Verrekening begrafeniskosten, successie ed

#1 , 21 aug 2014 19:09

Concreet : mijn vader is overleden en heeft de helft van de gezinswoning dat van hem was aan mij moeten nalaten en de andere helft aan zijn tweede vrouw + vruchtgebruik. Zij waren gehuwd met scheiding der goederen.
Hij heeft nog een maand pensioen gekregen dat moet worden terugbetaald waardoor er niets meer op zijn bankrekening staat.

1. Aangezien er geen geld meer was was voor de begrafenis heeft zijn tweede vrouw deze al betaald maar dit zou moeten verrekend worden met de nalatenschap.
Van wat wordt dit verrekend aangezien er geen geld is ?
2. Er komen nog steeds ziekenhuiskosten ed binnen, ben ik aansprakelijk voor de helft van deze kosten en hoe wordt dit dan verrekend ?
3. Ik zou aanvaarden onder voorbehoud boedelbeschrijving, als ik dat 'alleen' beslis moet ik helemaal alleen de notaris betalen voor dit extra werk ?
Kan dit ook verrekend worden en met wat ?
4. Als ik aanvaard onder voorbehoud van boedelbeschrijving hoe hoog mogen dan eventuele schulden zijn opdat ik het heb aanvaard ? Mijn vader had niets behalve de gezinswoonst.
Ik heb begrepen dat ik minder dan de helft van de waarde heb omdat zijn tweede vrouw ook vruchtgebruik heeft over mijn helft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
christine2209
Topic Starter

#2 , 21 aug 2014 19:12

Ik heb het volgende gelezen :

Binnen een termijn van drie maand na het overlijden moet een nauwkeurige boedelbeschrijving of inventaris opgesteld worden, waardoor de erfgenaam zich een duidelijk beeld moet kunnen vormen van de samenstelling van de nalatenschap. Na deze inventaris beschikt deze erfgenaam dan over een periode van veertig dagen om zijn definitief standpunt in te nemen : aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving of verwerping.

Indien ik zou verwerpen wie betaalt dan voor de gemaakte kosten van boedelbeschrijving ?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 aug 2014 19:19

Ik heb het volgende gelezen :

Binnen een termijn van drie maand na het overlijden moet een nauwkeurige boedelbeschrijving of inventaris opgesteld worden, waardoor de erfgenaam zich een duidelijk beeld moet kunnen vormen van de samenstelling van de nalatenschap. Na deze inventaris beschikt deze erfgenaam dan over een periode van veertig dagen om zijn definitief standpunt in te nemen : aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving of verwerping.

Indien ik zou verwerpen wie betaalt dan voor de gemaakte kosten van boedelbeschrijving ?
De opdrachtgever. U dus!
Logisch, want u hebt er zelf om gevraagd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton

#4 , 21 aug 2014 19:30

Christine, ik denk dat u best eens met een notaris gaat praten om één en ander uit te klaren. Indien zijn vrouw een stuk van zijn huis erft, moet dat gebeurd zijn met testament. Laat dat nagaan.
Bovendien vind ik het raar dat bij scheiding van goederen , er niets op zijn rekening staat. Of was het : zij de lusten , hij de lasten Een nazicht van de bankrekeningen dringt zich mi. op.
Een verwerping van de nalatenschap is niet aan de orde. U heeft de helft van het huis, weliswaar in blote eigendom. Dat is toch iets waard.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

christine2209
Topic Starter

#5 , 21 aug 2014 19:54

Wanton, er was een testament neergelegd bij de notaris ( ben eigenlijk onterfd ). Ik wacht al een maand op een kopie ervan dus logisch dat ik die aangestelde notaris voor geen haar vertrouw.

Waar kan ik de bankrekeningen inzien wat er de laatste drie jaar is gebeurd aangezien de tweede vrouw zegt dat ik daar niets mee te maken heb.

Maar weet je misschien ook hoe de begrafeniskosten van ruim 5000 Euro worden verrekend ? Daarbovenop wil zijn tweede vrouw een grafsteen en een graf voor de duur van 10 jaar wat er nog zal bijkomen. Voor mij hoeft dit niet.
Ruim 2500 euro op dit moment voor mij maar is dit een erfenis van schulden of kan dit afgetrokken worden van mijn waarde van de gezinswoning ( voor bepalen successierechten ) aangezien er zelfs geen 100 Euro op zijn bankrekening staat ?

Vermits ik onterfd ben kunnen er nog schulden boven water komen om mij met niets achter te laten. Hoe hoog mogen de schulden oplopen bij aanvaarding onder boedelbeschrijving ?

wanton

#6 , 21 aug 2014 20:36

Jij kan als erfgenaam van uw vader bij de bank(en) inzage verkrijgen van de verrichtingen op de rekeningen van uw vader. Is wel niet kosteloos. De kosten van de begrafenis en aanverwanten zijn ten laste van de nalatenschap en worden in mindering gebracht van hetgeen u erft. Als verwacht wordt dat u meebetaalt , mag u mee bepalen wat er komt aan zerk en co.
Nogmaals, ik begrijp niet dat er maar 100 € op vaders rekening zou staan. Heeft zijn vrouw steeds weer alle tegoeden op haar naam gezet? Het is dat wat moet onderzocht worden. Bij scheiding van goederen en geen kinderen moet het vermogen van uw vader terug samengesteld worden. Zoals : schenkingen aan haar, kosten aan haar eigendom, zo iets moet terug vergoed worden.
Wend u tot een eigen notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#7 , 22 aug 2014 08:57

En u zegt: 'ik ben eigenlijk onterfd'. Dat kan niet. U hebt steeds recht op uw reservatair deel en dat is de helft van het vermogen van uw vader. En dat dan nog enkel als hij bij testament de helft aan iemand anders heeft nagelaten (wat ik hier vermoed), want anders erft u alles (in blote eigendom, zijn vrouw heeft vruchtgebruik.

Luister ook naar wanton: Ga naar een eigen notaris die voor U werkt en die U betaalt.
Het kan goed zijn dat vader veel aan uw stiefmoeder heeft geschonken, maar dat moet wél terug bij de fictieve massa geteld worden en stiefmoeder moet u dit vergoeden als op deze manier uw reservatair deel aangetast wordt. (wat zo zal zijn, want ze erft blijkbaar ook de helft van het huis).

De begrafenis: degene die de begrafenis bestelt, betaalt. Zo simpel is het. Als jullie ze dus samen kunnen regelen en kunnen beslissen, betalen jullie beiden de helft. Als stiefmama per se meer wil doen, kan ze dat uiteraard, maar dan betaalt ze zelf. Geef haar dus de keuze.
Normaliter betaalt de bank dit van de rekening van de overledene, maar aangezien die leeg is, zullen jullie er zelf voor moeten zorgen. Maar niemand kan je verplichten een staatsbegrafenis te betalen als jij met een simpele uitvaart tevreden bent.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”