Concreet : mijn vader is overleden en heeft de helft van de gezinswoning dat van hem was aan mij moeten nalaten en de andere helft aan zijn tweede vrouw + vruchtgebruik. Zij waren gehuwd met scheiding der goederen.
Hij heeft nog een maand pensioen gekregen dat moet worden terugbetaald waardoor er niets meer op zijn bankrekening staat.
1. Aangezien er geen geld meer was was voor de begrafenis heeft zijn tweede vrouw deze al betaald maar dit zou moeten verrekend worden met de nalatenschap.
Van wat wordt dit verrekend aangezien er geen geld is ?
2. Er komen nog steeds ziekenhuiskosten ed binnen, ben ik aansprakelijk voor de helft van deze kosten en hoe wordt dit dan verrekend ?
3. Ik zou aanvaarden onder voorbehoud boedelbeschrijving, als ik dat 'alleen' beslis moet ik helemaal alleen de notaris betalen voor dit extra werk ?
Kan dit ook verrekend worden en met wat ?
4. Als ik aanvaard onder voorbehoud van boedelbeschrijving hoe hoog mogen dan eventuele schulden zijn opdat ik het heb aanvaard ? Mijn vader had niets behalve de gezinswoonst.
Ik heb begrepen dat ik minder dan de helft van de waarde heb omdat zijn tweede vrouw ook vruchtgebruik heeft over mijn helft.