wij verhuren aan onze (schoon)moeder

sashab
Topic Starter

wij verhuren aan onze (schoon)moeder

#1 , 19 sep 2014 09:02

Ik heb samen met mijn partner ons appartement aan mijn schoonmoeder verhuurd. Ze heeft enorme schulden en we weten als zij straks er niet meer is, dat mijn partner de erfenis moet weigeren.

Nu vraag ik mij alleen af, mogen wij dan als eigenaar of enkel ik (aangezien ze mijn schoonmoeder is) dan ons appartement betreden? Hebben wij als verhuurder recht op een schade vergoeding, mocht ze iets kapot of beschadig hebben?

Als we de erfenis dan weigeren wie gaat dan het appartement leegmaken? De overheid, wij als verhuurder, ... ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 sep 2014 11:55

U zal een beoep moeten doen op de vrederechter.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2014 00:09

Van wie zijn de meubels op het appartement?
In principe als u de erfenis weigert zal u als erfgenaam niets kunnen meenemen want dat is alsof u de erfenis hebt aanvaard.
Als eigenaar moet u uit een verhuurd pand blijven want is van de huurder.
Dus zal de rechter het pand moeten vrijgeven.

Reclame

eylis

#4 , 20 sep 2014 15:24

Als je schoonmoeder het er mee eens is zou ik het volgende voorstellen: herschrijf het verhuurcontract van jullie appartement als "bemeubeld appartement". Dan zijn de grootste problemen al uit de weg. En behoren de meubelen bij het appartement 'lijstje van de meubelen en huisraad aan toevoegen) . Dat is voor je schoonmoeder ook comfortabeler, dan weet ze dat haar meubelen al niet aangeslagen kunnen worden bij leven.

roharro

#5 , 20 sep 2014 15:43

Aangezien het uw schoonmoeder is bent u -behoudens testament- geen erfgenaam.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”