2de notaris in de arm nemen of niet

samaiphon
Topic Starter

2de notaris in de arm nemen of niet

#1 , 08 okt 2014 18:09

omdat ik geen vertrouwen meer heb in mijn broer die alles van de nalatenschap regelt zonder mij daarbij te betrekken of op de hoogte te houden heeft er iemand me verteld dat hij in mijn geval een 2de notaris in de arm zou nemen.
een notaris voor mezelf dus...
volgens die persoon blijven de kosten dan ook hetzelfde en gedragen door alle erfgenamen.
wat denken jullie daarvan?
kan men echt geen vertrouwen in de neutraliteit van een notaris hebben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2014 19:53

De notariskosten voor één of meerdere notarissen blijven dezelfde enkel bij aan of verkoop van huizen.
Voor raadgeving is het ieder zijn notaris op eigen kosten.

samaiphon
Topic Starter

#3 , 09 okt 2014 09:40

bedankt,
maar wat is uw antwoord op mijn vraag of men een notaris, aangesteld door de andere partij waar ik geen enkele inbreng in gehad heb of ik die kan vertrouwen?
ik zou denken dat die neutraal moeten zijn maar is dat ook zo?
wiens brood men eet, wiens woord men spreekt...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2014 11:45

Best altijd uw eigen notaris hebben.

jef007

#5 , 09 okt 2014 14:44

bij welke notaris zal de verkoop/verdeling dan uiteindelijk doorgaan?

samaiphon
Topic Starter

#6 , 09 okt 2014 17:11

het dossier is ingediend bij de notaris die mijn broer heeft opgezocht maar kan ik het geld dat ik nu na jaren van armoede en besparingen kan ontvangen in de handen leggen van een notaris die ik zelf niet mee heb mogen kiezen?
moet die neutraal alle belangen van de erfgenamen hetzelfde behartigen of niet?
dit is een unieke kans om VEEL GELD IN HANDEN TE KRIJGEN en die kans wil ik nu in alle naïviteit niet verprutsen!!!

basejumper

#7 , 09 okt 2014 18:02

Notaris moet dossier neutraal behandelen. Tweede notaris heeft niet altijd tot gevolg dat die zijn confrater - waarmee hij in de toekomst nog met samenwerken - in de wielen zal rijden. Doorgaans zal die hetzelfde advies geven/vertalen voor bijkomend ereloon. Erfenisrecht is vrij duidelijk en laat notaris weinig ruimte om te improviseren (gesteld dat die dat al zou willen)
Mijn advies : maak een afspraak met de notaris in kwestie. Laat je het dossier even uitleggen alsook de werkwijze die hij zal hanteren. je kan daar ook vragen om op de hoogte gehouden te worden over het verloop. Na dit gesprek zal voor je zelf aanvoelen of je vrees overtrokken was, dan wel bevestigd wordt. En dan kan je nog beslissen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

samaiphon
Topic Starter

#8 , 10 okt 2014 10:41

basejumper,
ik heb al een afspraak gehad bij die Mevrouw de notaris en ze leek me te goeder trouw.
een vriend zei me toch maar op te letten en zeker te spelen maar uw bijdrage heeft me gerust gesteld.
volgende week vrijdag moeten we allemaal gaan tekenen voor de successierechten en dan hoop ik nog meer details te vernemen...
in elk geval bedankt voor uw hulp.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”