vruchtgebruik / uithuiszetting / gerechtelijke verkoop

Grey Wolf
Topic Starter

vruchtgebruik / uithuiszetting / gerechtelijke verkoop

#1 , 18 okt 2014 20:07

Situatie :

Schoonmoeder heeft na het overlijden van haar man de gezinswoning voor de 1/2 in volle eigendom en de andere 1/2 in vruchtgebruik.
Er zijn 5 kinderen. De kinderen hebben elke 1/10 in blote eigendom. Er is dus onverdeeldheid.
1 van de kinderen heeft schulden. 1 van de schuldeisers heeft nu een rechtzaak aangespannen om het 1/10 deel van de zoon bij gerechtelijke verkoop van de woning
te pakken te krijgen.

Kan de moeder uit haar woning gezet worden ondanks het feit dat zij vruchtgebruik heeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 okt 2014 20:12

De moeder kan niet uit het huis worden gezet. Zonder HAAR toestemming kan het vruchtgebruik niet in een geldsom worden omgezet.
Ik wens de schuldeiser succes bij de verkoop van 1/10 naakte eigendom!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2014 21:25

Opletten hoe de vordering van de schuldeiser geformuleerd is. De kans is groot dat hij de verkoop van de woning vordert. Daar moet men zich tegen verzetten. Er is geen onverdeeldheid tussen de vruchtgebruiker en de naakte eigenaar. De schuldeiser mag dus enkel de naakte eigendom verkopen.

Ik heb het meegemaakt dat een schuldeiser in een dergelijk geval dagvaardde om uit onverdeeldheid te treden. Hij vroeg de aanstelling van een notaris voor de verkoop van de woning. Paniek bij moeder, vruchtgebruiker, moet ik nu mijn woning verlaten. De advocaat van moeder ging op de rechtbank wat uithuilen over hoe onrechtvaardig het toch was dat moeder op haar oude dag de woning zou moeten verlaten omwille van een schuld van de zoon, zonder één juridisch argument aan te halen. De rechter wees er de schuldeiser op dat er geen onverdeeldheid bestond tussen moeder en zoon (naakte eigenaar met nog anderen) zodat de verkoop van de woning niet kon bevolen worden en vroeg aan de schuldeiser of deze zijn vordering niet wilde herformuleren naar een verkoop enkel van de naakte eigendom. De schuldeiser weigerde. Hij wilde de woning verkopen. Vordering afgewezen door de rechter.

Zorg dus dat de advocaat van moeder zijn werk goed doet.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”