Ik heb een ongehuwde nonkel die altijd een huis gehuurd heeft, maar daarnaast ook beschikte over een garage. Langer dan 3 jaar geleden heeft hij de garage aan mij verkocht, en ik heb er met mijn geld voor betaald. De nonkel is in slechte gezondheid, en zal wellicht niet meer lang te leven hebben. Nu is de vraag, wordt het geld van de verkoop na 3 jaar nog geacht in zijn vermogen te zitten? Dus zal ik daar als erfgenaam nog successierechten op moeten betalen? Op mijn eigen geld, dus eigenlijk?
Uw redenering raakt kant noch wal. In ruil voor de betaalde som bent u nu de eigenaar van een onroerend goed. Wat u hebt betaald is niet meer "uw eigen geld".
Het vormt een deel van de nalatenschap van uw oom. Indien het geld er nog is op het ogenblik van zijn overlijden moet u er dus erfenisrechten op betalen.
Drie jaar is de termijn waarbinnen de fiscus automatisch aanneemt dat het geld er nog is (ook als dat niet uit de bankrekeningen, enz. zou blijken) en dienen er erfenisrechten te worden op betaald. Idem voor schenkingen van geld.