Kosten laatste ziekte

KMes
Topic Starter

Kosten laatste ziekte

#1 , 02 okt 2014 09:50

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag mbt kosten te betalen door erfgenamen bij verwerpen van erfenis.

Situatie:
Schoonvader ligt momenteel op intensieve zorgen, maar er is geen hoop meer. Hij is uit de echt gescheiden (woont wel samen, maar feitelijk, en in huis dat eigendom is van zijn moeder, die ook nog in leven is).

Hij heeft 5 kinderen: 2 bij zijn eerste vrouw (mijn vriendin en haar zus waarmee hij nog af en toe contact had, maar geen hechte band) en 3 kinderen bij zijn 2e vrouw (2 minderjarigen, 1 studente). Deze laatste willen geen enkel contact meer.

Wij zijn ervan overtuigd dat hij enkel schulden heeft, en verder niets (bezit geen onroerend goed) en zullen de erfenis dus te verwerpen. De begrafeniskosten zullen gedragen worden door de moeder, dus daar zijn we al uit.

Ik lees verder dat de kosten van de laatste ziekte ook moeten gedragen worden door de erfgenamen. Echter, hij blijkt ook bij de mutualiteit een serieuze achterstand te hebben, waardoor deze kosten zeer hoog kunnen oplopen.

Ander probleem is dat mijn vriendin (en ik dus) de enigen zijn met inkomsten. Andere zus zit onder schuldbemiddeling en de overige 3 zijn minderjarig of student.

Kan iemand me duidelijkheid geven ivm het betalen van deze laatste ziekenhuiskosten? Kan dit effectief op ons verhaald worden omdat dit valt onder onderhoudsplicht? Volgens wat ik begrepen heb, kan dit enkel indien de vader behoeftig was. Maar wanneer is iemand 'behoeftig'? Wordt dit uitgesproken door een rechtbank? Gaat dit gepaard met voorwaarden? ...

Bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 okt 2014 11:08

Worden verhaald op de erfgenamen, dat is zo ook al hebben ze de erfenis verworpen.
Heeft niets te maken met behoeftig zijn of niet tijdens leven.
Is steeds van toepassing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 02 okt 2014 19:22

Of de kosten van laatste ziekte op de kinderen worden verhaald, hangt niet af van de 'behoeftige' overledene, maar wel in hoeverre de kinderen-erfgenaam behoeftig zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2014 20:05

Ook het begrip 'band met kinderen' telt mee.
Edoch die band moet al verbroken zijn als kinderen minderjarig zijn.

KMes
Topic Starter

#5 , 03 okt 2014 13:38

En mag ik vragen op welke artikels jullie zich baseren? En vanuit welke hoedanigheid jullie reageren (niet dat ik twijfel aan de kennis, maar ik ben nieuw op dit forum en ken de leden dus niet).

Gisteren heb ik contact gehad met een (2e) notaris, na het ook aan een advocaat te hebben gevraagd. 1e notaris en advocaat "denken" dat dit niet op de erfgenamen kan verhaald worden wanneer erfenis verworpen wordt. 2e notaris was zeker van zijn stuk: begrafeniskosten moeten effectief betaald worden omdat deze besteld wordt door iemand anders dan de overledene. Echter, de ziekenhuisopname werd wel 'besteld' door de overledene. Het aanvaarden van deze factuur, zou dus in principe willen zeggen dat de erfenis ook aanvaard wordt.

wanton

#6 , 03 okt 2014 14:34

In eerste instantie zal het OCMW die factuur aan het ziekenhuis betalen. En dan gaan die op zoek naar 'onderhoudsplichtigen.' Heeft niets te maken met weigeren van de erfenis.
De begrafeniskosten kunnen steeds verhaald woren, ziekenhuis kan door OCMW ten laste woren genomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus

#7 , 03 okt 2014 14:42

Eens lezen:
http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/sites/default/files ... ing_0.docx" onclick="window.open(this.href);return false;

KMes
Topic Starter

#8 , 22 okt 2014 15:52

Nog een vraag:
Hoe wordt de "laatste ziekte" gedefinieerd? We hebben namelijk een schuldeiser (ziekenhuis) die zich nu naar de erfgenamen richt en beroep doet op art. 205 uit het BW (onderhoudsplicht) om dit toch op ons te verhalen (incl. dreigen met rechtzaak).
Oorspronkelijke factuur dateert van 31/8/2013, dus meer dan een jaar vòòr het overlijden.

mava105

#9 , 22 okt 2014 16:10

Ziekenhuizen zijn geen snelle opstellers van facturen. Ben momenteel in behandeling in en ziekenhuis in Leuven, en de meeste facturen komen pas toe na 3-4 maanden.
Tel daarbij de periode van discutie en betwisting en je komt al snel aan 1 jaar.

KMes
Topic Starter

#10 , 22 okt 2014 16:21

Dus de effectieve ziekte dateert waarschijnlijk van veel langer geleden. Kan dus moeilijk beschouwd worden als de 'laatste ziekte', naar mijn mening.
Maar dit beantwoordt mijn vraag niet :-)

roharro

#11 , 22 okt 2014 17:04

Dus de effectieve ziekte dateert waarschijnlijk van veel langer geleden. Kan dus moeilijk beschouwd worden als de 'laatste ziekte', naar mijn mening.
Maar dit beantwoordt mijn vraag niet :-)
Bedoeld zijn de kosten van de laatste ziekte tijdens de laatste 12 maanden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”